Full version: Utflyktstips i Skåne
AnnammA
Hej!

För Dig som bor i Skåne eller är på besök och dessutom är trädgårdsintresserad har jag en del tips på ställen att besöka.

*Är du rosenintresserad finns det Raskarums plantskola, som ligger mellan S:t Olof och Rörum, sydöstra Skåne, och man kan känna rosendoften ända ute vid vägen...Dels är där ett stort rosarie, där man kan se rosorna växa på plats, och sedan säljer Ingvar&Ingela stora krukade rosexemplar av bra kvalitet till ett mycket bra pris.Många sorter av sk gammaldags rosor. Öppet flesta dagar fram till 8/8, men det är nu i juli rosorna blommar som mest.

*Roskraft, är plantskolan med rosor som växer på egen rot.Inte så långt i från Raskarum, i Ö.Hoby/Kvarnby, 13 km sydväst om Simrishamn. Prisvärda krukodlade exemplar. Ovanliga sorter.

*Rosenhagens Plantskola, Skånes-Tranås vid Tomelilla. En mysig plantskola med lite av varje: rosor, perenner, buskar mm.

*Odla. nu.'s egen plantskola i Sösdala/Tjörnarp, på vägen mellan Hässleholm och Höör.Fina, ovanliga perenner till ett mycket bra pris.

*Åbergs Trädgård, Öja utanför Ystad. En enorm plantskola/handelsträdgård, innehållande många olika sorters perenner, kryddväxter, sommarblommor, grönsaksplantor. Personligen tycker jag att de är relativt dyra med en del av sina perenner, men är man ute efter något speciellt och vill lägga en slant har de det mesta.

*Flyinge Plantskola, mellan Lund och Eslöv. En mycket fin plantskola med ett bra sortiment.

Ett litet urval bara...

Hälsn
AnnA
wub.gif
mulle
Jättebra, Anna!
Egentligen tycker jag att vi borde lägga upp en helt ny tråd med samlade lokala trädgårdssevärdheter. Vi medlemmar representerar ju ett stort geografiskt område.
Dessutom kunde listan utökas med tips om vad man inte ska missa på sina resor!
Får idén gehör?
Mulle
Muguet
Absolut! En toppenbra ide.
Ställen värda ett besök län för län.
Skulle då vilja tipsa om Skyrup TRÄSTÄLLET ligger lite syd-väst om Hässleholm. De har väldigt mycket krukor, gjutjärn (SKYRUP, rea på vissa artiklar, fabriksutförsaljning ?) glas, köksartiklar, presentartiklar.
rolleyes.gif
Ti bee
Vill lägga till Tågarps trädgård, en relativt liten, ny plantskola, fast med många guldkorn och engagerad personal. Finns i Tågarp utanför Simrishamn, skyltat från vägen mot Tomelilla.

Bra förslag! Fast vad olika saker kan upplevas; jag tycker att Rosenhagens är dyra och mest bara för standardplantor, sådana man kan hitta överallt. Och så tycker jag att man kan fynda på Åbergs, där plantorna också innehåller rejält med kraft och liv och det är allt annat än standardsortiment (vilket utbud!). Jag brukar bara handla på Rosenhagens när de har rosrea på hösten, då kan man ibland hitta ngt prisvärt.
sleep.gif smile.gif

Odlas plantskola skulle jag gärna besöka en dag... smile.gif
annama
Det går bussresor till Vellingeblomman!!! Där finns mycket fint till rimliga priser, jag bor i närheten och handlar det mesta där. Rekommenderas smile.gif Strax söder om Vellinge på gamla vägen mot Höllviken och Skanör kanske jag ska tillägga.
ztina
Vilken bra lista på ställen att besöka. Själv bor jag en bit upp i landet men besöker Skåne några gånger varje år. Kul att se att man känner igen några plantskolor men en del är nya för mig. Har fått tips om en som ligger i Horsabäck också utanför Våxtorp. Kan det vara något till listan?
Ztina
Sommartorparn
Fika i Mandelmans trädgård i Rörum.
Fika i Backagårdens växthus vid Löderup strand.
Muguet
CITAT (annama @ 23-07-2005, 21:54)
Det går bussresor till Vellingeblomman!!! Där finns mycket fint till rimliga priser, jag bor i närheten och handlar det mesta där. Rekommenderas smile.gif Strax söder om Vellinge på gamla vägen mot Höllviken och Skanör kanske jag ska tillägga.

Skåneplantor i Staffanstorp (ligger lite öster om Malmö) tycker jag har ännu rimligare priser .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon