Full version: Grannar ..
labarradepan
Vad ska man göra när ens granne ( som man inte känner så väl ) börjar snickra kl 6,30 en lördag? Och kan hålla på nästan till kl 22 en vardag kväll??

Det är ju inte så kul när man har semster. sad.gif Imorse började han kl 7,30. Bank bank. Det sågas o slipas o hamras.

Jag tycker att en vardag kan man i alla fall vänta till kl 8 till 20. En lördag kan man väl börja i alla fall vid 9 o inte halv sju. mad.gif

Vad tycker ni?
jendah
Ta reda på vilka regler som gäller hos er hyresvärd/bostadsrätt... Sen gå och prata lite trevligt med grannen....
Skulle han inte förstå så kan du hänvisa till reglerna.
Skulle jag ha gjort iaf smile.gif
labarradepan
Vi bor i en vanlig villa i ett samhälle. så vi får nog gå och prata med honom i stället. Men jag tycker man borde ha lite vett om hur vida man får "väsnas" och inte.
jendah
Tror det finns allmäna "regler" för hur man får väsnas också... Är inte säker men, 7-22 vardagar, 9-22 helger får man nog acceptera hur irriterande det än är sad.gif
Testa du att prata med honom - han kanske inte tänker på att det stör...
hörnbjörn
ett annat sett är att du offrar nån dag av din semester och hoppar upp 06.00 och hjälper din granne. på det sättet blir han klar fortare och ni lär ju känna varandra lite bättre,förhoppningsvis.

Mvh
Stefan
kristerh
Det verkar som vet o etikett försvunnit helt nuförtiden unsure.gif
krister
hörnbjörn
vill bara tilläga att inatt kl 02.00 var det nån i huset som började hamra upp nåt på väggen. det blev man ju inte så glad för sad.gif
Snöflinga
Öronproppar rolleyes.gif
Ophelia
Störande grannar är pest! mad.gif

Har själv haft riktigt störande grannar som supit, käftats, rökt och levt fan. I dagsläget tror jag de gör samma sak fast när jag är på jobbet.
Caprice
Tycker du ska prata med honom, i en vänlig ton...
Han kanske är helt ovetande om att han stör någon...?

I vissa fall tror jag nästan man får stå ut med det, tyvärr...
Om någon håller på med ett arbete, typ resa ett stommonterat hus, ett arbete som kanske tar två-tre dagar om en firma gör det, då tar de nog ingen hänsyn till tider...

Men om det är ett långt projekt någon håller på med, typ renovering, eller bygger hus själv, då tycker jag de ska ta hänsyn till grannar....

Själv blev jag glad då grannen kom över och frågade när han får starta gräsklipparen... Han vet att jag jobbar sent, och därmed sover till ca 10-11...
Det tycker jag var omtänksamt, och han startar den aldrig före 11 heller... wub.gif
labarradepan
Ja, ni.. vi alla får nog prata med våra grannar om hur vill upplever det hela. Öronproppar var ingen dum idé tongue.gif
HippieSpellan
grrrrr vi har en man som kommer och klipper gräs och sådant för några tusingar i vårt bostadsrättsområde, och han är alltid igång sju på morgonen och klipper gräset, sen idag, åtta var han här och trimmade gräset...SIGH
krellus
Låter som våran granne.
Vi har lägenhet i stockholm och vår granne snickrar ibland tidig morgon och ibland sent på kvällen precis när vi ska lägga oss.

Han är pensionär och har väl vänt på dygnet men en del av oss JOBBAR JU!

Jättetrevlig granne men vilka vanor...

Jag tycker att det bör vara tyst fram till 09.00 och att man ej bör snickra efter 22.00.
labarradepan
Hmmm, finns det ingen lag om hur man får störa och inte störa när man bor i en villa i ett samhälle?
zaaritha
Och--vi har ju vår skjutgalne granne! sad.gif
Monarda
Grannsämjan är man ju rädd om och det är inte helt lätt att tala om obehagliga saker. Man kan ju smälla igen dörrar och fönster lite demonstrativt. Det gjorder jag nyss p g a att vår granne sågade bräder och överröstade filmen på TV. Faktiskt så slutade han såga!
zaaritha
Detta blir en följetong!
Nu har han lyckats skottskada en schäfer, som en annan granne har hand om, medan ägarna är utomlands!
Det tog i bakbenet o veterinär har fixat det!
Har vart poliser o kollat honom ---igen!
Men; de säjer att de måste se, när han skadar ett djur....
labarradepan
men vad är det för en otäck granne?? Hua ligen.. sån vill inte jag ha som granne. Kan ni inte videofilm honom?
zaaritha
Har skrivit om denne granne, tidigare! Han är otäck!!
Kathy
CITAT (krellus @ 22-07-2005, 11:16)
Jag tycker att det bör vara tyst fram till 09.00 och att man ej bör snickra efter 22.00.

Kan bara hålla med. Vi har en granne (pensionär) som bor ovanför oss och hon envisas med att dra igång dammsugaren på lördagar alt söndagar runt 7-tiden på morgonen. Efter kl 9 är det knäpp tyst ovanför och förblir så hela dagen och kvällen.
Vi har försökt prata med henne, men det har inte alls varit populärt, hon snäser ifrån och menar på att "hon minsann bott i huset i över 40 år".

Vi håller nu på att föra statistik på hur och när det händer, sen kommer vi vända oss till hyresvärden och be dem agera.
Bjäbban
Jag umgås inte med mina granar precis, dock är vi inte ovänner på något sätt, vi hälsar i vart fall på varandra!
Men har en granne som har ett uthus vars baksida vetter mot mitt, det är någon sorts svart papp eller vad det nu är, som hänger i långa lösa bitar….ser hemskt ut milt sagt!
Det här har jag gått och retat mig på i flera år, lite snällt påpekat då och då för granen att hans uthus baksida behövs snyggas upp, men inget har hänt….sist jag bjöd in honom för att titta på eländet var föra hösten när jag hade fått mitt eget uthus så fint och satte rosor längs gaveln på det som ”pricken över i”.
Jo, han skulle göra något åt det, men det hände alltså inget, och nu är det ju nästan ett helt år sedan han lovade det!

Har funderat hit och dit vad jag skulle göra åt det, när nu inte granen bryr sig….har funderat på olika växter som skulle kunna dölja/försköna, men så var det ju det där lilla problemet att om han plötsligt skulle få för sig att göra något, vad hade hänt med mina dyrt inköpta växter då….

Men nu har jag äntligen kommit överens med min granne om den delen av hans fula uthus som gränsar till mitt!
Eftersom jag insett att granen inte bryr sig, han ser ju inte baksidan, det är ju jag som ser eländet, och nu när min trädgård börjar se rätt hyfsad ut, så lider jag av att se hans uthus baksida..
Så jag tog mod till mig och pratade med honom och visade hur det såg ut från min sida, en gång till och jo han håller med om att det inte var så vackert….
Så jag föreslog att vi skulle låta ”mina” hantverks pågar (de som hjälper mig måla/renovera mitt hus) snygga upp det och så delade vi på material kostnaden! (arbets kostnaden står jag för, eftersom de ändå ska hit och måla mitt, och det kan vara svårt att dela upp den kostnaden)
Kommer att ”klä in det” med bräder, på samma sätt som mitt eget uthus (Gjorde de förra året och det blev väldigt fint! )
Men eftersom det trots allt är han som äger det, så tyckte jag att han kunde åtminstone stå för halva material kostnaden! Och det gick han med på!
Nu väntar jag bara till hösten, så mina blommor som jag har längs hans gräns ska vissna ner, så de kan jobba utan att förstöra för mycket…
solkatten
Hittade detta på Stockholms Familjebostäders hemsida:

Bo tillsammans i flerfamiljshus
Du som bor i flerfamiljshus har kanske grannar över dig, under dig och på sidorna. Att bo så kräver en hel del, både hänsyn och tolerans för andras sätt att leva. Tyvärr kan man inte räkna med att det är helt störningsfritt i ett hus där många människor ska äta, sova, leva och bo. Småbarn låter, vattenledningar brusar, TV-apparater kan höras, cigarettrök luktar. Vissa störningsmoment får man helt enkelt lära sig att leva med, de ingår i boendeformen.

Men ibland kan det bli för mycket ljud och störningar. Oftast vet den som stör inte att man irriterar någon och det brukar räcka med en påringning. Men om du har försökt med det och störningen ändå fortsätter, eller om du av någon anledning inte riktigt kan hantera situationen, kan det vara bra att känna till att du har en störningsjour som är till för att hjälpa dig.

Så här säger lagen:
Enligt hyreslagen ska man som hyresgäst se till att grannarna inte utsätts för störningar samt "bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten". Kort sagt visa hänsyn.

En vanlig myt är att man har rätt att ha fest en gång per månad och att man då får störa hur mycket man vill. I själva verket har du rätt att ha fest så ofta du vill, men du har inte rätt att störa dina grannar.

Några trivselregler
• Spika och borra inte i väggar mellan 20.00 - 07.00
• Undvik störande vattenspolning mellan 23.00 - 06.00
• Husdjur får inte springa lösa inom fastigheten
• Grilla inte på balkong eller altan
• Musik får inte spelas så högt att den kan uppfattas som störande

Familjebostäders störningsjour

Odla.nu artikel om grannar
labarradepan
ja det var lite bra info. laugh.gif
Inga från Närke
CITAT (labarradepan @ 22-07-2005, 13:16)
Hmmm, finns det ingen lag om hur man får störa och inte störa när man bor i en villa i ett samhälle?

Vi kanske ska ta över lite av vår granne Norge.
Klippt in detta från Villanytt.com som jag är prenumerant på:

Böter för att klippa gräset?
Att klippa gräsmattan på söndagar är sällan uppskattat av grannarna och för norrmännen är lagen hård - där är det olagligt att föra oljud på helgdagar. I Sverige finns dock inga liknande lagar, även om det i vissa kommuner finns regler uppställda för när villaägare får föra oväsen eller ej. (FL-Net)

Innan jag gör något utomhus brukar jag kolla grannarnas sovrumsfönster om rullgardin eller persienn är nere, då får man tänka lite på vad man ska göra.
netaave
Jag tror inte du kan göra något mer än att vänligt påpeka att du har semester och gärna skulle vilja sova till 8 i alla fall. Efter det är det arbetstid och du kan nog inget göra.
Efter 22 på kvällen kan du nog kräva att det är tyst.

Hittade det här i "Grannjuridiken" som skrivits om här på Odla

" Högljudd musik, ständigt festande, evinnerlig snickrande och andra störande ljud, om detta pågår nätterna igenom, får ej förekomma.

Tillfälligt bankande, gräsklippande, festande, skratt, hundskall och barnskrik får du däremot tåla."
Tesa
Jag tror nog att man får leva med snickrande inom normal arbetstid...och att börja 7 på morgonen en vardag är väl helt normalt...det gör de ju på alla byggen och kanske han har hantverkare som jobbar där också...det går ju inte att be dem komma tillbaka klockan 9...
...men om man pratar med grannen så kanske han ägnar sig åt tystare övningar på morgonen om det går...särskilt på helgerna...
Bettson
Vi har grannar vars barn har mopeder. Och inget ont i det. VI har också haft barn med mopeder. Fast......

Dessa mopeder är trimmade till ca 80 km/h uppborrade avgassystem så att de väsnas riktigt ordentligt. Samtidigt som de kan sitta i timtal och bara snurra runt på gatan. Nu när det har varit så varmt har det inte gått att ha ett fönster öppet får då går det inte att prata i telefon.

Och på nätterna när de kommer hem halv två kan de bara sitta och köra fram och tillbaka på gatan i ungefär trekvart. Lite irriterande faktiskt.
labarradepan
mm.. jag vet om dessa ungdommar med mopeder, de kör som f-n rent utsagt, visar ingen hänsyn heller. Sen har de hjälmen uppe på huvudet, alltså de sätter ju inte på sej den som den ska.

En kompis till min sambo kom hem en kväll, typ vid 23 det var mörkt ute han skulle sväng in på sin gård till höger. Hastighet där är 30 km/ h. När han svängde sa det : PANG i sidan. En kille på moped kom i 80 km rätt in i hans nya bil. Killen hade hjälmen på huvudet , inte på sig alltså.

Killen fick käkbenet ut genom kinden o mådde nog inte så bra. MEn han klara sig. Jag hoppas killen lärde sig en läxa, för allt var hans fel. mad.gif

MEn min sambos vän hade bara trafik försäkring på bilden o killen hade ju ingen försäkring. Så ingen försäkring täckte bilskadorna. sad.gif
Bettson
Men vilken tur att ungen klarade sig ändå. SJälv drömmer jag mardrömmar om att krocka med mopedisterna häromkring. Har varit på väg flera gånger.
Bilar går det ju alltid att köpa nya, men ungar....

Jag kan inte förstå att föräldrarna tillåter att de kör 80 km/h det är ju lätt motorcykel. Sådana kör man inte utan körkort, giltig försäkring, att man har åldern inne samt att man har skyddutrustning.

Vet faktiskt inte hur jag skulle klara det känslomässigt att krocka med en mopedist som skadade sig, även om det inte var mitt fel.

Ryser av tanken.............. sad.gif
Kathy
Grannen sköt ihjäl 6-årige Eskils hund:

http://www.expressen.se/index.jsp?a=411399
HippieSpellan
än en gång då skandalexpressen bara väljer att visa från en vinkel...

Vi fick varken veta vilka djur mannen hade och ifall det verkligen var så att han hade anmält flera gånger, och det mamman menar är gulligt jagande med pojken var kanske rännande ut och in i hagen eller vart det nu var...

JA det är hemskt att han sköt hunden, men kan förstå viljan...
pejori
CITAT (HippieSpellan @ 29-07-2005, 08:25)
än en gång då skandalexpressen bara väljer att visa från en vinkel...

Vi fick varken veta vilka djur mannen hade och ifall det verkligen var så att han hade anmält flera gånger, och det mamman menar är gulligt jagande med pojken var kanske rännande ut och in i hagen eller vart det nu var...

JA det är hemskt att han sköt hunden, men kan förstå viljan...

tur att jag inte har dej som granne biggrin.gif biggrin.gif
det finns inget försvar för att skjuta ett friskt djur, och INTE framför ett barn mad.gif mad.gif
andersen
Jag har viss förståelse för han som sköt hunden,jag har sett med egna ögon vilken skada hundar kan göra.På en flock får utav 10djur så blev 2dödade och tre fick så svåra skador att dom blev avlivade, har man hund så har man ett ansvar och då skall inte hunden vara hos grannen i hans hägn.
Reserv
Ärligt talat så tror jag inte ens att det var just den hunden han anmält, men det var just den här hunden som fick bägarn att rinna över. Att han skjutit hunden inför både pojken och hans mamma tyder väl på att hunden knappast varit inne i nån hage och jagat djur, det skulle mamman knappast bara suttit och sett på. Sen fattar jag inte hur nån människa över huvud taget kan ha nån som helst förståelse för att nån går runt och skjuter friska djur, andras djur dessutom. Karln verkar juh vara minst sagt labil, det hade juh kunnat vart ett barn som stojat och skrämt hans djur så han tappat besinningen, hur skulle det gått då? Hade ni haft förståelse för det också? blink.gif
Sulawesii
Hur kan man ha förståelse för något dylikt?? Fattar inte......
labarradepan
men vad håller han på med? fy f---n
andersen
Tycker endå efter att ha läst vad flera har skrivit, att han har en viss rätt att försvara sina djur, om det hadde varit ett varg eller björn angrepp hadde han då åxå handlat fel?men det är inte lätt att få en riktig uppfattning av vad som har hänt hoppas att det kommer mer information i ärendet.
zaaritha
Man ska inte skjuta "hej vilt"; vilken bakgrunden än är!
Vi har nu en av katterna som blivit skjuten i höger bakben av vår skjut-
galne granne!
Benet kanske klarar sej..................
Han har ju skjutit på hundar, förut---men nu ger han sej på katter också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon