Läste i Pomologen nr.2-2005 om Provodling av äpplen? De hade köpt äppleträd från BLOMQVIST PLANTSKOLA??? o hänvisar till hans bok om äppleträd men en del resultat är skrämmande? och eftersom den som skriver är en från Hushållningssälskapet kunniga avd. fruktträd?? Så saknar jag en massa upplysningar som har mycket stort värde för de fins- ock rysslands tränas värde??.
För det första Grundstammen? Finsk grundstam är en Antonovka som om den är en fröstam på mammans sida är delvis resistent. Enligt Blomqvist bok så har en del sorter andra egenskaper än vad som blev resultatet. Skall man gissa vem som har mest rätt eller vad kan man utläsa av en plantskolas erfarenhet?? eller skall jag vara tvungen att kolla upp om Antonovka safrannoje är som står i Blomqvist bok "Mycket bra motståndskraft mot äppleskorv och rönnbärsmal lämpar sig därför till ekologisk odling". Om jag startar en EKOLOGISK odling med ett trä som skall vara nästan resistent? mot skorv men blir tvungen att spruta med svavel en hel massa gånger för att klara den mot skorv??? Svavel är i detta fall bekämpningsmedel som ej få användas i E-odlig. Vad är sanning.?? Ni som har ett liknande äppleträd, ANTONOVKA SAFRANNOJE på fröstam av antonovka berätta om hur ert träd är m.m så vi får veta om vem som har mest rätt???? Själv tror jag att odlingsplatsen behöver synar och andra än den som ansvarar för träden skötsel bör utala sig så att sanningen kommer så nära rätt som möjligt??