Full version: 11 meter rabatt igen
veno
Hej igen!
Mitt tidigare inlägg kanske skulle in på ogräs-sidan.... men men

Om jag nu får ordning på rabatten så måste jag då plantera nya blommor och buskar och då kommer mitt nya dilemma.
Vad sjutton ska jag välja?

Jag har ingen känsla vad som hör ihop eller inte, känner mig helt "grön" på området tongue.gif

Jag har tre olika rosor (2 mörkt rosa och en ljusrosa) jag har lagt in bilder på dem, har inte en aning om vad de heter så om någon vet så svara gärna.
I mitten har jag en vit pion som jag också skulle vilja behålla.

Annars finns det tre kaprifoler, kärleksört, forsythia, smultron, akleja och miniastilbe. Men de kommer jag att flytta på eller slänga för nu ska det bli ordning!

Kritieriet är att den ska vara lättskött!

Jag bor i zon 3 och rabatten ligger i sydost och har sol hela dagen.

Så här ser rabatten ut:
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...=veno&pid=31861

Och rosorna som jag inte vet vad de heter. De är säkert några gamla hederliga sorter:

Den här blir inte så stor max en halv meter hög
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...=veno&pid=31863

Blir lite buskig och högre än en meter:
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...=veno&pid=31860

Blir rätt buskig och minst 1,5 meter hög
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=3...=veno&pid=31859

Hoppas jag har gjort rätt med bilderna nu.

Ha det
Anna
Ophelia
Jag skulle vilja veta vad du är ute efter att uppnå med din rabatt? Vill du att den ska ge intryck av att pigga upp eller lugn och ro? Hur har du det runt omkring? Ska den vara hög eller låg?
kerstin z5-6
Lättskött , ganska i alla fall vill jag ha det med smile.gif Därför har jag valt att plantera rosorna med sällskap av perenner -gärna minst 20 cm höga med rejäla bladtuvor som skuggar marken och därmed ger mindre ogräsrensning -Det är värst de första åren och rensar man ordentligt på våren är det i stort sett bara den ettåriga våtarven som stör-och den är lätt att får bort med handrensning

Vad du gillar vet ju bara du själv -Att ha ett färgtema på rabatten är fint -och ger oss andra möjligheter att komma med tips på växter vi gillar
Rosorna verkar vara -de röd-mörkrosa klaseblommande rabattrosor --gissar att någon av dem är nina weibull -den mest röda .. de andra är svårare med bara en bild -helbild på den rosa vore inte dumt smile.gif

Sen undrar jag -Hur bred är rabatten ? På fotot får man intryckaet av att den är lång och smal -dvs max en planta får plats -på rad liksom ?
är det så ? Det brukar vara svårt att få till stuket" på sådana rabatter -
Själv skulle jag ha utökat den i en mjuk sväng på mitten -bredare alltså ...
Snöflinga
Lyllos, som har så lång rabatt, den skulle jag vilja ha wub.gif

Vadå, ordning på rabatten? Plantera ganska tätt med växter du tycker om, Läs i trädgårdstidningar resp. böcker. Gör en skalritning av rabatten och rita in de växter du vill ha .....

Vad gör det om det inte blir perfekt första året, växter är flyttbara tongue.gif

Jobba på och lycka till tongue.gif
veno
Tack för era inlägg!
Jag gillar alla blommor det är väl det som är problemet huh.gif

Vi har ett vitt funkishus som nästa år ska bli ljusgrått hoppas jag så en färgskala i rosa-blått skulle vara ursnyggt.... men så älskar jag starka oranga och röda färger, suck.

Berätta om era favoriter!

Rabatten är 60-70 cm bred och som ni sa man kanske skulle göra den lite mjukare i formen, bra tips.

/Anna
kerstin z5-6

Nostalgie -borde väl passa dig som gillar eldiga färger smile.gif blomman åldras mkt snyggt i hallonrödrosa smile.gif
Till ett grått hus kan du ju välja i princip vad du vill
Stäppsalvia är en trevlig o lagom hög sällskapsblommare

Den vita trolldruvan har långvarigt prydnadsvärde och lungnar ner intryck i knalliga rabatter smile.gif

Sandmalört Artemisia stelleriana är en trevlig kantväxt i grått -eller mellan stora plantor -vill ha sol o rätt torrt -växer krypande -blir aldrig ogräsaktig av sig -silver o rosor är en fin combo

Den vanliga stormhatten finns i rosa och är en trevlig sensommarblommare

Baptisia australis är en långlivad buskig perenn med jätteblå ärtblommor -tom frökapslarna är snygga -de svartnar till kol efter första frosten
Den lilla sammetsröda vädden heter Knautia macedonica -grekvädd

Finns många många fler smile.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon