Full version: mördarsniglar
ettenna
Har "äntligen" fått stifta bekantskap med mördarsniglarna efter att ha haft snigelfritt i flera år. Min fråga är nu: äter de allt. Finns det något som de inte ger sig på. mad.gif mad.gif
Lilla My
http://hd.se/ArticlePages/200506/07/200506...e-254.dbp.shtml

Jag hoppas länken fungerar, där finns en del tips på växter som mördarsniglarna inte gillar.

Annars hittade jag idag en både underhållande - och seriös - bok: "50 sätt att mörda en snigel" - en del intressanta metoder för att göra sig av med krypen...
Keya
förra året hade vi inte en snigel på kolonilotten eller radhustomten. Iår kryllar det av sniglar. Salladen är bara att slänga ,helt invaderat. kommer det att vara så här i framtiden ? Eller är det något vädermässigt som gynnat den här tillväxten? Förtar en del av odlandets glädje
lena:-)
Vill du ha tröst..hoppa över detta..................

De blir bara fler å fler.........å man gör stategier, smider planer, klipper, saltar, förgiftar--och dom äter och äter.......... mad.gif mad.gif mad.gif

Läs andra trådar på forumet....där gives tips och ideer,,,koppar, el, salt, sekatör.
Just nu tar jag till spaden å hugger å skyfflar bort. Strör gift över kadavren. Hoppas på död och pina till de efterlevande.

(jag får nog redigera detta i morgonstundens optimistiska sinnelag, men nu i nattens dystra tankar får det vara läsbart för vem som ides)
Ti bee
Bodde i ett snigelparadis förut, köpte snigelfritt, använde det flitigt och tyckte att det fungerade bra!
ninnisky
CITAT (lenasch @ 21-07-2005, 23:30)
Vill du ha tröst..hoppa över detta..................

De blir bara fler å fler.........å man gör stategier, smider planer, klipper, saltar, förgiftar--och dom äter och äter.......... mad.gif  :angry:  :angry:

Läs andra trådar på forumet....där gives tips och ideer,,,koppar, el, salt, sekatör.
Just nu tar jag till spaden å hugger å skyfflar bort. Strör gift över kadavren. Hoppas på död och pina till de efterlevande.

(jag får nog redigera detta i morgonstundens optimistiska sinnelag, men nu i nattens dystra tankar får det vara läsbart för vem som ides)

tål att läsas även nu i förmiddagstimman smile.gif

har heller inga skrupler när det gäller mördarsniglar, men klarar inte av att klippa eller hacka sönder dem. Snigelfritt och salt är det som gäller för mig.
Maken får ta till - och gör gärna- det grova arsenalet.

usch, vad mordiskt det lät, men sant är det ju...... biggrin.gif
kristerh
CITAT (Ti bee @ 22-07-2005, 00:21)
Bodde i ett snigelparadis förut, köpte snigelfritt, använde det flitigt och tyckte att det fungerade bra!

Håller med, varför ödsla tid med alla andra metoder när det finns snigelfritt att köpa wink.gif
krister
Snigelfritt är jättebra...................funkar som fågelmat oxå ...skatorna äter det med glattt sinne...sprätter runt i ruccolan och river upp...... mad.gif DYR fågelmat mad.gif mad.gif mad.gif
roax66
Det kostar enormt mycket med snigelfritt om man har en stor tomt/stora land. Att hålla sniglar borta med snigelfritt på vår tomt en hel säsong kostar mer än värdet av hela skörden! Varför kostar 1 kg i Sverige 250:- när det kostar 4 Euro i Spanien?
kristerh
CITAT (roax66 @ 22-07-2005, 16:12)
Varför kostar 1 kg i Sverige 250:- när det kostar 4 Euro i Spanien?

Dessutom är den spanska drygare, sniglarna dör knall o fall.
krister
Susanne i Linköping
Vad heter den spanska versionen av Snigelfritt? Vi tänker ev. åka utomlands på semester senare i år, om det blir Spanien tänkte jag ta hem så mycket jag kan.

Död åt de rödbruna. mad.gif tongue.gif

Fast... innehåller den något annat än den svenska varianten? Det får ju vara måtta på vad jag sprider i trädgården. unsure.gif
Jag vet inte vad det är som säljs i spanien men kan anta att det kan vara ungefär samma som Mesurol. Tror att jag läst om det i någon annan trpd här på Odla. Här har du lite information ang Mesurol, från tillverkaren. Jag vågade i vart fall inte köpa hem medel utomlands sedan jag läst detta.

Bayer AB
kristerh
CITAT (Susanne i Linköping @ 26-07-2005, 13:39)
Vad heter den spanska versionen av Snigelfritt? Vi tänker ev. åka utomlands på semester senare i år, om det blir Spanien tänkte jag ta hem så mycket jag kan.

Vet inte vad det är för märke, men det säljs i en vit plast behållare med grönt lock, med text anti limacos, tror inte jag stavat rätt men den säljs överallt i spanien dvs varuhus,plantskolor mm.
krister
roax66
Jag fick en påse från Spanien av en bekant. Medlet såg likadant ut som Snigelfritt från Weibulls men mer mörkblått. Verksamma medlet är järnfosfat. Var mer effektivt än Snigelfritt. Enligt försäljaren används det medlet i Spanien främst mot sniglar under jord. Här i Sverige använder vi ju det mot snigar ovan jord - alltså skillnad. Och Snigelfritt är ju dåligt på så sätt att det försvinner efter ett par regnväder.

Nej jag satsar på en helhetslösning - monterar plankor runt hela odlingsområdet. Sedan salt eller el på plankorna.
kristerh
CITAT (roax66 @ 26-07-2005, 23:29)
Jag fick en påse från Spanien av en bekant. Medlet såg likadant ut som Snigelfritt från Weibulls men mer mörkblått. Verksamma medlet är järnfosfat. Var mer effektivt än Snigelfritt. Enligt försäljaren används det medlet i Spanien främst mot sniglar under jord. Här i Sverige använder vi ju det mot snigar ovan jord - alltså skillnad. Och Snigelfritt är ju dåligt på så sätt att det försvinner efter ett par regnväder.

Det medlet jag köpte i spanien hjälpte mot alla sniglar wink.gif
krister
Gossen Ruda
CITAT (roax66 @ 22-07-2005, 16:12)
Det kostar enormt mycket med snigelfritt om man har en stor tomt/stora land. Att hålla sniglar borta med snigelfritt på vår tomt en hel säsong kostar mer än värdet av hela skörden! Varför kostar 1 kg i Sverige 250:- när det kostar 4 Euro i Spanien?

Tror att svaret stavas "konkurrens" eller utebliven sådan. Wiebulls är väl ensam leverantör i Sverige och företaget har aldrig tillhört lågprisbolagen.
kristerh
CITAT (Gossen Ruda @ 27-07-2005, 16:53)
Tror att svaret stavas "konkurrens" eller utebliven sådan. Wiebulls är väl ensam leverantör i Sverige och företaget har aldrig tillhört lågprisbolagen.

De som jag brukar köpa i sverige kommer inte från weibulls, men det räcker väl att det finns 2 leverantörer som håller priserna uppe wink.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon