Ann i Gteborg
Behver er hjlp att vlja ut 3 vintergrna som skall st i grupp, med sol fram till ca 14 och sen skugga (fr att hrddra det hela).

Egna funderingar:

Nr 1 - en serbisk gran (Picea omorika eller kanske P. omorika "Aurea" ??)

Nr 2 - en hemlocksgran (Tsuga canadensis eller T. diversifolia eller T. ??)

Nr 3 thuja, cypress eller irlndsk idegran

nskvrt r:
* vxer hyfsat fort - minst 15 cm/r (alla)
* slutlig hjd nr 1=5-10m och max 2 meter bred
* slutlig hjd nr 2 = 3-4 m och max 3-4 m bred
* slutlig hjd nr 3 = 4-6 meter och bredd max 2-3m
* nr 3 fr grna vara lite t det gula hllet - jag sg en cypress ( C. lawsonia) vid namn Yvonne p plantskolan - kan den vara ngot tro?

Har ni ngra frslag eller kommentarer?
Almdalen
Jag gillar Lagerhgg den vxer snabbt r vintergrn och ltt att klippa . Har den blivit fr stor sgar man ner hela och sedan vxer den upp igen.
Kanske ngot fr dig? Den passar med det mesta.
laugh.gif
Ingegerd
Ann i Gteborg
Tack! Vet du HUR stor den kan bli?
Almdalen
Jag har haft en som var ca 3m, sedan sgade jag ner den, men om de kan bli hgre vet jag inte. Bred var den ocks nstan 2 meter men jag hade klippt den fr utrymmet var inte s stort.
rolleyes.gif
Ingegerd
Lena N
Det finns olika sorters Lagerhgg. Det skiljer ganska mycket p hur stora de blir!
Lars
Taxus baccata 'Fastigiata Aurea' - Gul Irlndsk idegran, 2-3x1m, zon I-III kanske kan vara ngot.
Taxus baccata 'Fastigiata Aurea'
Om inte annat vill jag sl ett slag fr den vanliga irlndska idegranen, Taxus baccata 'Fastigiata', som blir 3-6 m x 1-2,5 m. (kanske bredare)
Taxus baccata 'Fastigiata', nnu en Irlndsk sak...

Chamaecyparis pisifera 'Filifera Aurea' Gul trdcypress, 4-5 m hg, zon I-II r mycket lcker. Vet dock inte hur fort den vxer.
Chamaecyparis pisifera 'Filifera Aurea'

Har du tnkt p rhododendron?

Lycka till! Lars
Ann i Gteborg
Ha-begr av de gula helt klart!

Den gula trdcypressen skall jag kolla upp genast!

Vet du om Taxus baccata 'Fastigiata Aurea' fr br? Jag har ju sm barn...
Annars r den urlcker - jag har sett riktigt storvuxna exemplar utanfr slott i Skottland fr ngra r sedan - pampigt!

Rhododendron lskar jag och har p flera stllen i trdgrden , varav en riktigt gammal som fr breda ut sig fritt - nu r den ca 3 meter hg och tminstone 4-5 meter i diameter. Jag tror dessvrre inte att R. skulle passa in p den vxtplats den hr frgan gller men annars s...

Tack fr frslagen!
Lars
Jag har inte lyckats hitta ngonting om br p T. baccata 'Fastigiata Aurea' tyvrr...

Testa sk p google.com

/Lars
Lotta i Gbg
Jag tror att Taxusarna vxer vl lngsamt fr att verensstmma med dian krav. jag har en T b 'Fastigiata Aureomarginata' som vxer vldigt lngsamt. den r 70 cm efter 3-4 r. Mina andra Taxusar r ocks lngsamma. Av Picea omorika finns det en namnsort som heter Arendal som r nnu smalare och hngande n den vanliga. Jag tycker att de frslagen du har sjlv lter bra, det finn ju en del namnsorter som man kan vlja p fr att f olika frger. Annars s freslr jag att du gr en tur till Danmark och tittar in till Birthe p Tnums plantskola som har massor att vlja p (bl a en mngd olika P omorika) Tnums plantskola som jag tipsade om tidigare:-)
Ann i Gteborg
Tack fr tipsen!

En Nyselndsk site berttade att den irlndska idegranen r en hona...tyvrr.

Och Tnums plantskola fr visit om ngra veckor nr vi ker till Legoland.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon