Ann i Göteborg
06-04-2003, 20:57
Behöver er hjälp att välja ut 3 vintergröna som skall stå i grupp, med sol fram till ca 14 och sen skugga (för att hårddra det hela).
Egna funderingar:
Nr 1 - en serbisk gran (Picea omorika eller kanske P. omorika "Aurea" ??)
Nr 2 - en hemlocksgran (Tsuga canadensis eller T. diversifolia eller T. ??)
Nr 3 thuja, cypress eller irländsk idegran
Önskvärt är:
* växer hyfsat fort - minst 15 cm/år (alla)
* slutlig höjd nr 1=5-10m och max 2 meter bred
* slutlig höjd nr 2 = 3-4 m och max 3-4 m bred
* slutlig höjd nr 3 = 4-6 meter och bredd max 2-3m
* nr 3 får gärna vara lite åt det gula hållet - jag såg en cypress ( C. lawsonia) vid namn ´Yvonne´ på plantskolan - kan den vara något tro?
Har ni några förslag eller kommentarer?
Almdalen
06-04-2003, 21:04
Jag gillar Lagerhägg den växer snabbt är vintergrön och lätt att klippa . Har den blivit för stor sågar man ner hela och sedan växer den upp igen.
Kanske något för dig? Den passar med det mesta.
Ingegerd
Ann i Göteborg
06-04-2003, 21:41
Tack! Vet du HUR stor den kan bli?
Almdalen
06-04-2003, 21:47
Jag har haft en som var ca 3m, sedan sågade jag ner den, men om de kan bli högre vet jag inte. Bred var den också nästan 2 meter men jag hade klippt den för utrymmet var inte så stort.
Ingegerd
Det finns olika sorters Lagerhägg. Det skiljer ganska mycket på hur stora de blir!
Taxus baccata 'Fastigiata Aurea' - Gul Irländsk idegran, 2-3x1m, zon I-III kanske kan vara något.
Taxus baccata 'Fastigiata Aurea'Om inte annat vill jag slå ett slag för den vanliga irländska idegranen, Taxus baccata 'Fastigiata', som blir 3-6 m x 1-2,5 m. (kanske bredare)
Taxus baccata 'Fastigiata',
Ännu en Irländsk sak...Chamaecyparis pisifera 'Filifera Aurea' Gul trädcypress, 4-5 m hög, zon I-II är mycket läcker. Vet dock inte hur fort den växer.
Chamaecyparis pisifera 'Filifera Aurea'Har du tänkt på rhododendron?
Lycka till! Lars
Ann i Göteborg
11-04-2003, 11:11
Ha-begär av de gula helt klart!
Den gula trådcypressen skall jag kolla upp genast!
Vet du om Taxus baccata 'Fastigiata Aurea' får bär? Jag har ju små barn...
Annars är den urläcker - jag har sett riktigt storvuxna exemplar utanför slott i Skottland för några år sedan - pampigt!
Rhododendron älskar jag och har på flera ställen i trädgården , varav en riktigt gammal som får breda ut sig fritt - nu är den ca 3 meter hög och åtminstone 4-5 meter i diameter. Jag tror dessvärre inte att R. skulle passa in på den växtplats den här frågan gäller men annars så...
Tack för förslagen!
Jag har inte lyckats hitta någonting om bär på T. baccata 'Fastigiata Aurea' tyvärr...
Testa sök på google.com
/Lars
Lotta i Gbg
11-04-2003, 14:55
Jag tror att Taxusarna växer väl långsamt för att överensstämma med dian krav. jag har en T b 'Fastigiata Aureomarginata' som växer väldigt långsamt. den är 70 cm efter 3-4 år. Mina andra Taxusar är också långsamma. Av Picea omorika finns det en namnsort som heter Arendal som är ännu smalare och hängande än den vanliga. Jag tycker att de förslagen du har själv låter bra, det finn ju en del namnsorter som man kan välja på för att få olika färger. Annars så föreslår jag att du gör en tur till Danmark och tittar in till Birthe på Tånums plantskola som har massor att välja på (bl a en mängd olika P omorika)
Tånums plantskola som jag tipsade om tidigare:-)
Ann i Göteborg
11-04-2003, 19:02
Tack för tipsen!
En Nyseländsk site berättade att den irländska idegranen är en hona...tyvärr.
Och Tånums plantskola får visit om några veckor när vi åker till Legoland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.