Full version: EFTERLYSNING
popper
Hej!
Jag har experimenterat- på egen hand - med att fröodla sesamfrön, alfalfafrön, solrosfrön och ärtor (gula). Även en kikärta som blev en växt men sedan dog fast den hann bli rätt stor o fin.
Bortsett från solrosorna finns inte mycket skötsel/odlingsråd att tillgå. Ärtorna har jag luskat ut att de borde vara sorten spritärter/trädgårtsärtor och behandlat dem därefter. Men alfalfa, som väl blir en blålusern, samt sesamväxten, hur sköter man dem? Tacksam för svar.
popper
Tillägg:
Sesamväxterna har fått kraftiga stjälkar, 4 stycken, och är 1 dm- ca 3 dm höga, lite slingriga. Stora blad. Vad kan förresten själva växten heta- heter den sesamväxt?
Som sagt så har jag läst i uppslagslexikon att alfalfafrön ger upphov till blålusern. De är typ 3 stycken, jätteslingriga med många små blad.
Men jag behöver plantera om dessa båda sorter då de växt till sig, men vill göra det enligt hur de bör behandlas.
Har som sagt ej hittat skötselråd för dem.

Angående solrosen- den ena knäcktes och dog då den var ca 2 meter eftersom jag inte hunnit binda upp den sista biten än - så är jag lite orolig att den inte hinner få några blommor? Den är nu över 2 meter lång och precis lite högre än fönstret vilket gör att toppen inte får någon sol- den står inomhus. Vet inte om det är bra att plantera ut den på blakongen nu när den är så hög- om den tål det vid detta laget- kanske stjälken brister, eller går av.Dessutom är den samplanterad med den några dm höga ärtan/trädgårtsärten, och jag vet inte hur den pallar att tas ut.
Om solrostoppen inte får sol, kan den blomma då...eller är den för hög för att kunna blomma...hm.

Tacksam för svar! Har letat i de flesta böcker på bibliotek etc efter de två föregående, men utan resultat.
Ophelia
Blålusern är ju något som odlas i de södra delarna av Sverige samt på Gotland efter vad jag har sett. Här hos mig använder man klöver, nedåt är frekvensen av lusern mycket mycket större än klöverinblandningar. Skulle väl tro att det bara är att mylla ner fröna i jorden och låta dem växa. Har du ett fält så bör det ju slås men har du en planta så kan du ju klippa den efter blomning och när den släppt fröna om du vill att den ska fröa av sig. Likväl smo man kan utfodra djur med klöverhö så går det även att utfodra med lusernhö.

Sesam (Sesamum indicum) är inget som jag tror odlas i Sverige. Den är från Afrika och läget här är nog inte riktigt vad dem vill ha. Förmodligen är den inget speciellt gällande blomningen heller då jag aldrig hört att den förekommer som odlande blomma. Räknas till oljeväxterna.

Här kan du varjefall beställa frön:
http://www.tropilab.com/sesam.html

Info:
http://linnaeus.nrm.se/botany/fbo/s/sesam/...sesaind.html.se
http://www.shenet.se/vaxter/sesam.html
popper
Aj, nej, så här är det:
jag bor i lägenhet och har odlat dessa i krukor. De är alltsså redan växter, hyfsat höga, och jag är ute efter hur man sköter dem så att de mår bra och inte dör, med omplantering etc. De skulle behöva omplanteras mycket snart.
Men, som sagt, sesamen är redan hög så den växer bra hemma hos mig! (inne alltsså.)
Det jag är ute efterär att ha vackra krukväxter som kanske blir stora och med blommor. Kanske skulle postat detta i en annan tråd då? Var osäker eftersom att det inte är några vanliga krukväxter.
popper
Tack för infot på linné- och shenetsidan! Skulle dock behöva mer skötselinfo...
Ophelia
Nej, det är inte vanliga krukväxter

Alltså. När det gäller lusern så får du väl låta den växa men byta kruka. Ser den risig ut så klipp ner den för det gör man ju när man skördar lusernhö och det kan ju inte vara skadligt, den är ju flerårig på fält. Gällande jord så har den väl inte så stora krav. Vanlig jord räcker bra. Du får väl kolla vad för jordar den passar på när man sår den på fält. I Linnésajten står det att den växer bra på torr gräsmark och i vägkanter.

Gällande semsaväxter så står det på shenet att den är svår att omplantera, har behov av lätt jord samt bör gödlas rikligt för god skörd. Du kanske bör gå tillbaka till shenet och läsa längst ner i litteraturlistan. Därefter söka författare och böcker på bibliotek.
popper
Vad innebär lätt jord..? Är inte så insatt...och vad för gödsling kan vara lämplig?
Hur hittade du vidare till info på Linnesajten? Jag kan bara se bilderna o det latinska namnet...har försökt hitta nåt annat men...
Har för mig att blålusern heter Medica sativa på latin?
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon