pling
Hej, jag är novis på gräsmattor och behöver lite hjälp. Vi har en liten uteplats som är plattlagd med vanliga fyrkantiga betongplattor. Vi vill gärna lägga gräs på större delen av denna. Jag läser och läser, men överallt står det bara vad man gör sedan jorden är klar och att förberedelsearbetet är så viktigt. Vad är det då jag måste göra? Plattorna ligger på sand. Hur mycket jord måste man ha och hur ska denna vara sammansatt? Vilken gödning? Behövs maskiner och var hittar man dem? Vilka redskap är bra att ha?
Vi tänkte köpa gräs på rulle och har förstått att det är lämpligt att lägga gräs i augusti/september. Uteplatsen är inte större än 30 kvadrat exklusive rabatterna. Måste man ha kantsten mellan rabatt och gräs förresten?

Tacksam för all hjälp!
MrNorth
Iofs tycker jag att gräsmattor är det tristaste som finns, men tyvärr fanns det inget billigare (förutom att låta det vara lerjord) när jag anlade trädgården.

1)Släng väck plattorna

2) är det för mycket grus ta bort så det blir ca 1 dm djupt

3) fyll på med matjord (gräs är inte så knussligt)

4) räfsa ut jorden jämnt, gärna dra en lastpall el dylikt, jag körde med en bräda.

5) så gräs, många plantskolor lånar ut såmaskin, så i båda riktningarna

6) välta med gallervält, denna brukar man oxå få låna gratis

7) vattna vattna och vattna varje dag.... släng gärna ut lite hönsgödsel om jorden var mager.

sen ha det så kul med klippningen om ca 4-5 veckor. rensa gärna ogräset så fort det kommer upp. det blir mindre att dra upp senare.

/henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon