Hej!
Planterade en häggmispelhäck förra hösten och klippte ner den i mars i år. Nu har den stuckit iväg med långa pinnar och jag vill veta om jag kan klippa ner den nu i juli eller augusti och nästa gång till våren. Hoppas någon kan tala om hur jag ska göra.
Mvh
Tove
Fialotta
21-07-2005, 20:00
Jag skulle nog vänta till nästa vår och klippa den ...brukar vara klipptid då
för de mesta buskar
Sommartorparn
21-07-2005, 20:04
Vill du ha den klippt?
Jag har för mig att häggmisplar brukar få växa fritt.
Vilken sort är det?
Tack för svaren. Det är en Amelanchier Spicata och den har ju förmågan att växa väldigt rakt uppåt. Läste på en websida att man kan klippa av hälften av toppskottet och på så sätt få en tätare växt. Vad tror ni?
Sommartorparn
21-07-2005, 20:28
Jag har ingen erfarenhet men väl en nyplanterad bärmispelhäck (alnifolia). Planterade i höstas och beskar den inte därvid. Satte den tätt just med tanke på att den har ett upprätt växtsätt. Jag vill ha den smal och tät. Har svårt att föreställa mig att den blir snygg om man tvingar den att förgrena sig mot sin natur. Den har för övrigt redan under sin första sommar bildat rotskott, så jag tror den blir tät genom sina rotskott.
Sedan har jag för mig att spicata är den som sprider mest rotskott, och den förmågan kanske stimuleras (på gott och ont) av beskärning. Någon annan som vet?
Ja, jag har också hört att spicatan skjuter mest rotskott. Jag ska ju ha min häck som friväxande klippt (den får inte bli hur hög som helst). Jag tror nog att jag toppar den lite grann i alla fall.
Tack igen för svaret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.