Sandra
Jag skulle bli glad för tips om vad jag kan odla i mitt trädgårdsland.

Jag har en 18 kvm stor odlingslott i söderläge, lerjord, zon 1.
Kuxet är bevattningen: Vi får inte dra dit vattenslang utan måste bära vattenkannor ganska långt om man vill bevattna.
Ingrid på Västkusten
Första inköp på listan är REGNTUNNOR! En stor tunna typ 200 liter kan man sätta en slang på och om man ställer den högt kan man vattna om än långsamt med självtryck.

Vad Du skall odla - det är enkelt :-)) preciiiis vad DU tycker om.
Mitt tips (enbart personliga åsikter) är att inte odla sådant Du kan köpa för en billig peng.....många som odlar odlar lök, morötter, sallad, potatis. Allt detta kan Du köpa för en billi peng. Man an odla LITE morötter för nöjet att dra upp en gul rot elelr två och mumsa direkt, men inga arealer behöve rman lägga på det. Likadant potatis ett stånd elelr tre för kräftpremiären elelr liknande......

Om Du är besvärad av leran så rekommenderar jag en titt in i pallkragsklubben för eleganta lösningar :-) på det problemet.

Vad Du vidare skall odla - skicka efter eller läs på www.runabergsfroer.se skicka efter katalgoen rekommenderas verkligen då det är en veritabel odlingshandbok! Låt Dig inspireras - kanske nån mumsig bataviasallad, nån trevlig busk-sommarsquash, kanske en ringlande vintersquash på en spalje, kanske bönor på en vidje - teepee, rödprickig plocksallad, för mitt i sommaren, sådd av de köldtåliga asiatiska grönsakerna som Du skördar långt in på hsten. På hösten kanske Du avsätter en liten plätt till att odla vitlök(höstsättning rekommenderas).

Härligt att bara inspireras!

Glada hälsningar ifrån Ingrid
Louise i Göteborg
Och glöm inte en liten blomma biggrin.gif
Gröten smakar bättre med en blomma i vasen.
Jörgen
Med tanke på att du har problem med bevattningen så är det ju bäst att välja köksväxter som inte är torkkänsliga. Och varför inte odla potatis, morötter palsternacka, selleri, grönkål. purjolök så har man till soppan till vintern. Prova gärna lite gammeldags sorter det har dom på runabergs fröer också. De lär visst smaka mer. Tänk på att gräva djupt i leran så att den blir luftig och blanda gärna ut den med kompost och torv.
Hannele
Glöm inte rovorna!
Hannele
"Första inköp på listan"

Du ska alltid köpa så mycket, Ingrid... tongue.gif
Det är bara att ta promenad till närmaste skogen, finns massa latrintunnor där...
Själv skulle jag inte köpa så mycket prylar till en odlingslott,
de kanske försvinner??
Eva i Skåne
Latrintunnor i skogen? wink.gif Är de inte nergrävda då tro unsure.gif
Hannele
Inte dom jag hittar... zinkspann finns där i skogen också.

Snålhet ger speciella hitta-rätt-ögon... tongue.gif
mynta
Gladiolus i tunna?! smile.gif wub.gif Så enkelt, så vackert, varför har jag aldrig tänkt på det??? WoW!!!

Gladiolusen har jag annars bland mina scuashplantor, mkt trevlig effekt med de stiliserade lite malliga stela blomsten uppstickande bland mängder av flikiga, frodiga vackert melerade scuashblad... smile.gif Givetvis kräver en komposition som denna inramning av gurkört, ringblommor (som återfinnes sporadiskt "överallt" för övrigt), spånadslin & persilja biggrin.gif wink.gif Å i bakgrunden(iår planeras "violett queen" & vita, röda, spräckliga rosenbönor) brukar vi ha klätterpyramider med bönor, sockerärt, spritärt & luktärt & solrosor där de får plats. En rad pimpinellor har flyttat från örtagården till köksträdgården, för sina goda "gurksalladsblads" skull.

Majrova är ett bra förslag, ger snabbt resultat. Rödbetor tar ett par månader på sig, men nästan obefintlig anstränging ger enorm skörd. Hammenhögs & Weibulls har en mkt skojig mix med rödbetor i alla upptänkliga färger & former. Sideneternell & atlasblomma i rader ger mer skönhet & snitt till köksträdgården! =) Lite sporadisk opievallmo här & där är heller aldrig fel... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon