Full version: Semesteralkis?
gammelnalle
Aftonbladet har en test,,,,

Kolla själv om du eller någon i din närhet är i riskzonen...

OM DU VÅGAR!!!!!

b
Fialotta
Ingen risk här inte smile.gif
Caprice
Absolut ingen risk här heller...

Vi dricker mindre än lite här hemma...

Då vi var på Madeira i våras köpte vi två flaskor Maderiavin, det tycker jag kan vara gott att ta ett halvt glas ngngång...

Flaskan är på 50cl och öppnades i juni... halva är fortfarande kvar...
Annlo
Ha, ha ingen risk, jag hinner inte mellan alla mina måsten!!'

Nä, men faktiskt så dricker vi ytterst sällan, det blir bara om vi åker på semester med andra som vi köper med vin... annnars är det torrt!! biggrin.gif sleep.gif
yenny
Nää... det kan man nog inte påstå.... vatten, te, oboy och lite läsk är nog det mesta som slinker ner här. smile.gif
Björken
Är likadant här, ingen risk att staten tjänar en massa på oss när det gäller alkohol, har rätt många flaskor vin ligger nu, köpta när vi varit utomlands. Ofta säger vi "på lördagkväll kan vi väl dela på en flaska vin" när lördagkvällen kommer så har vi ingen lust till det, det blir en kopp te i stället, lika gott det.
Annkina
Fick 1 poäng. biggrin.gif

Ingen risk här heller.
Men tyvärr är det nog allt för vanligt.
Annlo
CITAT (Björken @ 21-07-2005, 22:17)
Är likadant här, ingen risk att staten tjänar en massa på oss när det gäller alkohol, har rätt många flaskor vin ligger nu, köpta när vi varit utomlands.

Appropå ligga länge...
Kan likörer eller konjak odyl. bli dåligt av att ligga för länge?
Wiskey ska väl bara bli bra ju längre det ligger men det andra?
Man har ju en del som aldrig blir urdrucket laugh.gif
labarradepan
nä, tänker för mycket på dan efter , ( så jobbigt att ligga o må dåligt ju ) ... Klart man dricker ibland, men inte inte så mycket.

Senast jag drack var 1 juli när min semester började då tog jag 2 glas vin, inte sen dess har jag druckit trots att jag har haft semester sen dess wink.gif
Hannele
CITAT (Annlo @ 21-07-2005, 22:25)
Kan likörer eller konjak odyl. bli dåligt av att ligga för länge?
Wiskey ska väl bara bli bra ju längre det ligger men det andra?
Man har ju en del som aldrig blir urdrucket laugh.gif

Nej, det blir inte dåligt, utom möjligen ägglikör.
Det är nog bäst att du börjar baka konjakkakor. biggrin.gif
jendah
Dricker nog något mer alkohol under semestern, men vi dricker normalt mycket lite, delar en flaska vin eller tar en öl till maten någon gång med flera veckors mellanrum...
Så även om det är lite mer på semestern är det ändå små mängder då med...
1p på provet smile.gif

glömde visst... en liten whisky till kaffet händer också... fast inte så ofta det heller smile.gif
Hannele
Jag svarade på likande frågor per telefon, SIFO, eller liknande.
Men då handlade det om smuggelsprit.
Jag fick nöja mej med 2 poäng. Jag älskar öl, vin, konjak,likör wub.gif

a pint of Guinness Beer
fjodor
Undrar just om DE som tror sig har problem VÅGAR ge sig tillkänna??

Jag skulle nog inte våga....

så det blir de som är "på den säkra sidan" som svarar .... tror en

med betydligt fler poäng...

f
Betty
CITAT (jendah @ 21-07-2005, 23:06)
Dricker nog något mer alkohol under semestern, men vi dricker normalt mycket lite, delar en flaska vin eller tar en öl till maten någon gång med flera veckors mellanrum...
Så även om det är lite mer på semestern är det ändå små mängder då med...
1p på provet smile.gif

glömde visst... en liten whisky till kaffet händer också... fast inte så ofta det heller smile.gif

Vi har exakt samma alkoholvanor du och jag! smile.gif
Jag fick 3 poäng på testet.
stina
Jag dricker gärna 1-2 glas vin till maten. Dricker dock i princip aldrig mer heller. Så mina alkoholvanor tycker jag är helt OK - dricker inte vinet för alkoholens skull, tycker det är otroligt gott till maten. Så det tänker jag fortsätta med. Gör inga sådana tester - den som dricker för mycket tror jag vet om det ändå.

/Stina
krellus
4 pinnar...

Visst, det blir normalt några glas vin på fredag/lördagkvällen.
That's it...

Just nu har jag 4-5 whiskeyflaskor i skåpet men har nog "tagit" en(1) whiskey senaste 2 månaderna. Klart måttligt.
Blomstertanten
Jag törs !!!!!!! sleep.gif

Eftersom jag inte har någon semester så är inte det nån risk ! tongue.gif
gammelnalle
CITAT (Blomstertanten @ 22-07-2005, 15:50)
Jag törs !!!!!!! sleep.gif

Eftersom jag inte har någon semester så är inte det nån risk ! tongue.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif

då så...

skål!!!
liv
rolleyes.gif Jag hade ialla fall 4 .Det är helt ok. för mig . Det står jag för .
Nu skall vi grilla lite gott ,och ta lite gott Syd afrikanskt vin till .
biggrin.gif
Så skål på er alla . Sommaren är kort .
annama
Dricker gärna 1-2 glas vin till maten, eller 1 glas öl och en snaps. Handlar allt i Tyskland, och naturligtvis har det blivit mer dricka nu än för 20 år sedan när man inte var pensionär. Tycker man kan unna sig litet av livets goda, tror inte att det är speciellt skadligt i min höga ålder, tvärtom. Men det skall naturligtvis inte bli för mycket. Har i alla fall inte dåligt samvete för att vi aldrig handlar på Systembolaget, borde jag ha det? unsure.gif
zaaritha
Jag kommer inte in!
gammelnalle
CITAT (zaaritha @ 22-07-2005, 21:28)
Jag kommer inte in!

På systemet?? DET är allvarligt!!

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

björn
zaaritha
Hummpf!! ohmy.gif
Jag hittar ingen länk!! wub.gif
gammelnalle
CITAT (annama @ 22-07-2005, 20:42)
Dricker gärna 1-2 glas vin till maten, eller 1 glas öl och en snaps. Handlar allt i Tyskland, och naturligtvis har det blivit mer dricka nu än för 20 år sedan när man inte var pensionär. Tycker man kan unna sig litet av livets goda, tror inte att det är speciellt skadligt i min höga ålder, tvärtom. Men det skall naturligtvis inte bli för mycket. Har i alla fall inte dåligt samvete för att vi aldrig handlar på Systembolaget, borde jag ha det? unsure.gif

Att du inte handlar dina varor på systemet bör du väl knappast ha dåligt samvete för...
inte heller för ATT du dricker den ranson du uppger....

jag TROR fortfarande att DE som har problem INTE skriver/tar till sig av varningarna...

b
gammelnalle
CITAT (zaaritha @ 22-07-2005, 21:50)
Hummpf!! ohmy.gif
Jag hittar ingen länk!! wub.gif

he he he... jag bara skojar med dig!!! klart jag förstod....

KRAM

b
zaaritha
tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
Monarda
Jag skrapade ihop till 4 points så tydligen är man inte i farozonen, om man ska tro dessa kvasivetenskapliga tester. Men faktum är att alla (ca 15 st) "tanter" på min arbetsplats dricker mer vin på semestern än annars. Det är ju en del av avkopplingen. Vi diskuterade just detta innan vi gick på semestern i år. Tyvärr har vi en ganska hysterisk inställning till alkohol i det här landet. Föredrar att tro på att ett glas vin befrämjar hälsan.
zaaritha
Varför kan inte jag hitta länken??
gammelnalle
för full????

NEJ JAG bara skojar...)

biggrin.gif laugh.gif
zaaritha
Ta dej i dalern--om du vet va´det betyder?
Jag tror inte jag är full; efter en starköl till maten + ett litet glas
likör till kaffet!!
gammelnalle
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/...,675463,00.html

kolla där och gå vidare..

OM du har pop-up stopper KANSKE du måste hålla ner CTRL-knappen samtidigt...???

lycka till..

¨b
zaaritha
Tack. Nu gick det bra!
Ophelia
Mätningen gick i botten. Dricker för lite för att göra testet! Hade även för kort semester för att ens orka öppna en flaska eller tetra smile.gif
rabalder
Jag gillar öl!
Särskilt på sommaren då det är varmt, och man är ledig...
tongue.gif
rabalder
3 poäng hade jag. det är inte så farligt att gilla öl! Bara att man har omdöme och inte dricker för mkt! Nu ska jag ta en liten öl till!
Godafton
Biggan_
Jag har bara en semesterdag kvar, så jag får lägga på ett kol om jag skall få någon poäng, för jag har inte tagit en droppe på mina fyra semesterveckor laugh.gif laugh.gif
Maria i Helsingborg
Jag erkänner - har ingen semester men dricker mer när vädret är bra och kvällarna blir långa smile.gif wub.gif ........alkis, nej.
Tesa
...känns inte som om det är nånidé att göra nåt sånt test...semester har jag inte och brännvin ger mig halsbränna och whiskey och öl får jag utslag av...och vin är jag inte så förtjust i....
är numera mer eller mindre torrlagd ju... sad.gif fast det var ju inte riktigt mitt eget val..
Fröis
CITAT (fjodor @ 21-07-2005, 23:16)
Undrar just om DE som tror sig har problem VÅGAR ge sig tillkänna??

Jag skulle nog inte våga....

så det blir de som är "på den säkra sidan" som svarar .... tror en

med betydligt fler poäng...

f

undrade just det samma.
Fick 3 poäng och då tycker jag att jag dricker ganska normalt. Blir ju lite oftare nu på sommaren och när man har semester.. och när man grillar är det ju gott med ett glas rött till. Men tyvärr tyckte inte min mage det och sa stopp. Så nu blir det inte så mycket av den varan. Tog dock ett halvt glas idag till maten.
zaaritha
Jag tar en grogg, t ex. Eller ett glas likör till kaffet....
En starköl till maten............
Men--hur blir man bestämd att vara "alkoholist"?
rabalder
När spriten till groggen är slut...
När ölen är slut....
När likören till kaffet är slut....
OCH DU MÅSTE HA TAG I ALKOHOL: Då är du alkis!
jendah
En vän jag hade för länge sen (vars pappa var nykter alkoholist) sa att han kände sig säker så länge han kunde förvara alkohol hemma utan att ha lust att gå och "smaka" på den bara för att den fanns hemma...
netaave
2 poäng
Visst dricker man oftare på sommaren när kvällarna är varma och sköna och man sitter ute längre för att man är ledig.
Vi umgås mer spontant med folk på sommaren, och då kan det också bli så att man bjuder på ett glas vin eller öl i stället för kaffe.
Det är ju det som är så mysigt med sommaren, inte sant? tongue.gif
Reserv
CITAT (zaaritha @ 23-07-2005, 23:15)

Mycket beror på taskiga gener, alkoholism är ärftlig till viss del, jag ligger pyrt till ärftlighetsmässigt, men jag klarade mig undan med en 2 poängare rolleyes.gif Man måste juh tycka att skiten är gott också, och där krockade min smak med ärftligheten. tongue.gif
zaaritha
Ja, jag har ju verkligen"taskiga gener"-- men blir ej full!
Har väl nå´n skyddsmekanism, som säjer "stopp"!
Anma
CITAT (zaaritha @ 23-07-2005, 23:15)

Mitt svar blir att det är man om omgivningen (oftast bara den närmaste familjen, man skyltar inte gärna med sitt missbruk.) anser att du har problem med spriten så har du det. Senast då är det dax att rannsaka sina motiv med drickandet. Sen är det tyvärr så att ingen kan bli nykter för någon annans skull.
*Felix matte*
Har just kommit hem från semesterresa... 1 glas vitt till grillad lax blev senaste veckans ranson tongue.gif
tror nog att jag är på "den säkra sidan" vad gäller alkoholkonsumtion smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon