Förra hösten tog jag självsådda småplantor av digitalis från en ganska torr rabatt och planterade i en nygrävd rabatt där det är lerjord uppblandat med kompost. Nu i våras fanns inga spår av dem, så de måste ha dött. Jag undrar om det beror på att de var för små? När kan man flytta småplantor av digitalis? På våren kanske är bäst, så att de vuxit till sig lite?
I våras tog jag dit en lite större självsådd digitalisplanta som vuxit sig över metern hög och ser frodig ut, men det kanske är själva övervintringen som är problemet i min rabatt som väl är ganska fuktig? Har läst någonstans att digitalis klarar torr jord men inte fuktig.
Köpte just en underbar digitalis camelot utanför en blomsteraffär (!) Den var dyr, men jag kunde inte låta bli. Vågar jag sätta den i min nygrävda rabatt eller finns det risk att den dör efter vintern? Och en fråga till: är den flerårig som det stod på den? Expediten menade att den var flerårig på så sätt att det kommer nya plantor av fröna. Men då är den ju egentligen bienn.
Vore mycket tacksam för svar!