Annelie-J
21-07-2005, 23:53
Jag undrar när Robinian blommar och om det tar några år från att ett skott har bildats till att trädet kommer i blom. Min grannes Robinia är ca 5 år och har ännu inte blommat.
Trädet är ett medhavt skott från medelhavet.
Trädets storlek är ca 2,50 m.
Robinia här i zon 3 tar åtminstone 5-10 år på sig att blomma när det börjar som litet skott. Tills dess får man njuta av det vackra bladverket...
wolkenkrabber
22-07-2005, 12:19
hur långt norrut går robina? värta att testa i östrsund?
Big Gardener
22-07-2005, 12:45
Robinia pseudoacacia är relativt härdig för att vara ett så exotiskt träd. Det är dock ett träd som kräver varma somrar och lång höst. Därefter kan det klara väldigt låga vintertemperaturer. Ska man då ge sig på en zonsprängning med Robinian bör man ha den i stadsmiljö´eller med mycket värmeackumulerande ytor omkring sig och så vindskyddat som möjligt. Vinden för som bekant bort värmen.
Östersund är väl zon IV? Kan gå. Robinian betraktas som härdig i zon I-III. När jag var på landsbyggden utanför Peking i vintras fann jag mycket stora Robinior som står på mycket utsatta, blåsiga och kalla lägen. Anledningen till att de klarar det är helt och hållet de mycket varma somrarna och den lätta, varma jorden. Kan man "efterlikna" dessa förhållanden i Sverige tror jag absolut man kan lyckas.
Angående tidpunkten för första blomningen hos Robinian har jag märkt att det varierar mycket kraftigt. Men om det beror på proviniensen, plantmaterialet eller etableringen har jag inte blivit klok på. Men som Cilla skriver så verkar 5-10 år ett bra riktvärde. Kan inte ni som har planterat Robinior berätta mer?
Klotrobinian, Robinia pseudoacacia (zon I-II) 'Umbraculifera', blir mer och mer populär. Den kan ta lika lång tid på sig att blomma.
wolkenkrabber
22-07-2005, 12:49
det är nog zon 5-6 men i gynnsammt läge inne i stan kanske det kan bli zon 4
BLÅKORN
22-07-2005, 14:31
Hej Big gardener och alla andra.
Har du/ni någon erfarenhet av Gleditzia Inermis?
Gleditziorna är ju rätt lika Pseudoacasian.
Har en liten G. inermis som inte vill växa.
Är dom särskilt långsamväxande?
Big Gardener
22-07-2005, 14:50
Gleditsia triacanthos var. inermis är i princip synonymt med Gleditsia triacanthos, Korstörne eftersom den är den naturligt förekommande varieteten med små eller inga tornar. Det senare namnet är det mest vedertagna eftersom nästan alla odlade sorter härstammar från inermis.
Jo, korstörnet liknar i mångt och mycket Robinian. Korstörnet skulle jag dock säga är ännu mer värmekrävande och kräver mer näringsrik jord. Hur stor är din planta? Jag vet att etableringen av korstörne är problematisk och har man haft barrotade plantor eller slarvat med etableringsskötseln kan de ta lång tid på sig att växa till.
BLÅKORN
22-07-2005, 22:13
Den är ca 50 cm hög.
Jag trodde den var lik ärtväxterna när det gällde näringen, den binder själv kvävet i jorden.
Därför vågar jag inte gödsla den så hårt.
Annars så är den fin, mycket små och skira blad till skillnad mot G.skyline och G. sunburst.
Är rädd för att gödsla buskar och träd för hårt över lag, har hört att det kan vara skadligare än nyttigt.
Typ : ingen gödning efter midsommar.
Menar du vattning och näring när du nämnde etablerings skötsel?
Big Gardener
24-07-2005, 12:25
Med etableringskötsel menar jag förnberedande markåtgärder, vattning och borttagande av vattenkonkurrerande växter. Detta gäller Gleditsian extra mycket eftersom den är relativt vattenkrävande.
Min erfarenhet är att alltför kraftig gödning under etableringstiden missgynnar plantan på lång sikt. Framför allt om vattenförsörjningen inte är tillräckligt underbyggd. Men i vissa fall kan det vara motiverat att ge ett visst tillskott av näring och då i form av jordförbättrande medel och naturgödsel. Men det måste man avgöra från fall till fall.
Många gånger har jag också sett Gleditsior som är placerade på alltför kalla och blåsiga ståndorter. Detta, med vattenbrist, bidrar mycket till långsam tillväxt.
BLÅKORN
24-07-2005, 19:28
Tack för dina tipps.
Jag har gjort allt rätt utom bevattningen.
Har fått lära mig att dom inte skall behöva så mycket vatten.
Visst dom klarar sig nog i torr jord, men tillväxten blir då svag.
Annars har jag hört att vind kan knäcka grenarna lätt.
Slutligen måste det tilläggas att G.sunburst är ljuvlig gråa och trista dagar.
Samt att den lätta skuggan är angenäm för mig och mina växter.
Tack för tippsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.