Ann i Göteborg
Hej

Jag såg på dansk plantskolas website att priserna var ca hälften av vad jag får ge här hemma (t.ex. vad gäller bambu). Nu undrar jag

1. får man föra in plantor från annat (EU-)land?
2. tips på plansskola mellan Fredrikshavn och Legoland (spec. är jag nu ute efter bambu och städsegrönt)

Annan info som ni vill dela med er av i detta ämne?

Hej Hopp!
Ann i Göteborg
Tack för klargörandet. Därmed ser jag inga hinder för införsel. Men undrar om någon känner till plantskolorna i Danmark?

Alt. någon plantskola med bra utbud, kvalitet och priser i Skåne - plantskolorna där sägs vara bättre än här (bara Plantman så långt ögat når), jag får åka åtminstone 3mil för att hitta en plantskola värd namnet.
Ingrid på Västkusten
Här i Göteborg med omnejd finns det faktiskt några bra kvar - Falkenberg - Lindhults Plantskola- Gun-Britt i Uddevalla - Blomstergården, sdan håller välan Peter fd Johansson fd Örkelljunga starta upp i Eskilsby - Peter Korn heter han nu smile.gif

I Skåne kan jag rekommendera bohus perenner - Petab utanför helsingborg - Horsabäcks perenner -
to name a few :-D

Hälsar ingrid
crille
Men god dag jo ja tror att det ska gå bra för att ja var i danmark i sommras och jag tog med mig i bilen 2st babu 2st vindruva och två små lager så det ska nog gå hel OK
Ann i Göteborg
Crille? Har du någon plantskola du vill rekommendera?

---

De plantskolor närmast Göteborg som jag fortfarande besöker är Trädgårdsforum i Landvetter och Nilssons i Kullavik, men Uddevalla besöker jag lite då och då och nästa gång plantskolan också, tack för tipset!

Ingrid eller någon annan - tips på riktigt bra plantskola mellan Uddevalla och södra Skåne (planerad resa) som har stort och bra utbud av träd, buskar och städsegrönt (granar, cypresser, bambu m.m.)
Ingrid på Västkusten
Ann - bara ETT SVAR

LINDHULTS Plantskola :-))

Morup Långås vid Falkenberg :-) det han inte haroch inte kan skaffa......
han är super på träd buskar barrisar speciellt i konstiga bladformer variegerad olika kloner etc etc. En sann entusiast!

Hälsar Ingrid
Ann i Göteborg
Tack Ingrid!

Nästa vecka bär det av till Falkenberg!
Lotta i Gbg
Ska du åka till Danmark och handla växter så får du inte missa Tånums plantskola som har ett mycket udda utbud på träd och buskar. Där har jag köpt många kul växter bl a en variegerad ljuvlig schersmin. Du ska också passa på att besöka Lille Malund Have som ligger på Malundvej 18 i Klovborg, en mycket vacker trädgård med rolig plantskola. Länk till Tånums plantskola

Ska du till Uddevalla och Blomstergården så tycker jag att även Nisses Växter har ett bra sortiment och på Orust så har du Orust Blommor i Ellös, en jättebra plantskola.

Länk till schersminen: Philadelphus Innocense
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon