råse-marie

3 ungar bor ivåran rabatt men jag har inte sett mamman ... unsure.gif
Har hon lämnat dom ?
Ska jag mata dom ?

Igår hade vi dom ute på altanen så vi fick sätta Stopp för dörren för dom ville bara gå in . men senare på kvällen när gubben och jag satt och kollade på tv kom det en och spatserade på golvet .... laugh.gif hon hade väl lyckats att flytta på hindren som vi ställt för dörren wub.gif

men vad ska jag göra nu ..hjälp mig
råse-marie

Här är några bilder till på småttingarna .... smile.gif wub.gif
KURT
De kanske är så stora att de skall klara sig själva nu! De lämnar tydligen mamman efter ca 5-6 veckor:

http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...aq/igelkott.htm

Ger man dem en varierad kost så kan man mata dem om man vill, men viktigare är nog att försöka ge dem en bra levnadsmiljö, med möjliga övervintringsplatser..
amaira
Jo, som sagt, de där klarar sig nog själva. Bra länk Kurt!!

Så oerhört söta de är wub.gif och så ROLIGT att ni fått så tama "husdjur" (som sköter sig själva). Gläds åt dem!!!!!!!! wub.gif (fast det gör ni redan förstås!!)
*avis*
Kram.
råse-marie
Stolta jo det är vi sleep.gif wub.gif
Vi får väl se hur länge vi har dom kvar .....

Tack för en läsvärd länk Kurt smile.gif Tänk att dom kan klättra ...det trodde jag inte och det är nog så att dom är tillräckligt stora för att klara sig själva.

Om vi vill mata dom ibland går det eller tror ni tt vi förstör för dom då..
Det är ju så gulligt att se dom när dom käkar biggrin.gif
KURT
Jag tror aldrig att man kan förstöra genom att mata vilda djur. Endel anser t ex att om man börjar mata fåglar om vintern så måste man fortsätta hela vintern. Men vilda djur är mera anpassliga än så, hjälper man till med extra mat så är det bra. Men de kommer att lära sig att hitta "vild" mat ändå.
krellus
Jag bara ÄLSKAR igelkottar!
Fina bilder... wub.gif
Caprice
Jättesöta, kul att ni "fått" dem som husdjur...

Se upp när du sätter ned fötterna ifrån sängen bara... ohmy.gif
Diabolique
Mata på bara!
Kattfoder är ett utmärkt kompliment till deras naturliga föda, och de studier som jag har läst om visar att igelkottarna äter mycket annat också även om de får mat av människor varje dag. Ni kommer troligen inte ha så mycket problem med sniglar i trädgården framöver. biggrin.gif
Det är inte alls skadligt att mata dem (om de får bra mat), tvärt om!
De blir inte beroende av er, så om ni glömmer att ställa ut mat eller ska resa bort så klarar de sig bra i alla fall.

Och om ni regelbundet ställer ut mat så kommer de säkert att komma tillbaka. Kanske i flera år, och det kanske kommer andra igelkottar också.

Själv är jag överlyckligt för det verkar som om min lilla Afrikanska pygméigelkott kommer att bli pappa. Vi har lånat hem en hona och tycke uppstod. Så nu har jag fått bevittna en parning mellan Nibbler och Lisa. Jättegulligt! rolleyes.gif

Kotten Lisa kan du se och läsa om här: Lisas hem

Jag älskar också igelkottar!
Latmask
Det är inte alls skadligt att mata dem om de får rätt sorts mat, fel mat kan vara förödande, så kolla upp noga vad igelkottar ska ha först, gamla skrönor om vad man "alltid gett djur" stämmer ofta inte alls. Katter får till exempel ofta mjölk trots att de flesta katter inte tål mjölk och blir jättedåliga i magen, jag har för mig att igelkottar inte heller ska ha mjölk, men det minns jag inte säkert, så det vågar jag inte svära på. Ska se om jag kan hitta nån länk.

KUL med igelkottar i trädgården och vad intressant att få se dem växa upp! biggrin.gif

Från: http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...elkott.htm#ater

Matvanor

Vad äter igelkottar? Är det farligt att ge dem kattmat?
Igelkottar är allätare och behöver en varierad kost. Ge dem gärna vatten att dricka. Vatten är bättre än mjölk men mjölk kan ges då och då dock ej varje dag. Om du vill går det bra att mata dem med matrester, bröd , hund- eller kattmat. Igelkottar brukar också tycka om pannkakor.

Finns det något som alla kottar tycker är extremt gott om man vill mata dom?
Kattmat och hundmat, strömming och matrester i största allmänhet.

Påverkas igelkotten av giftet när den äter huggormar?
Igelkottar är inte immuna mot huggormsgift, även om de har visats sig vara tåligare än många andra djur. Troligtvis äter inte igelkotten huvudet på ormen, där ormen lagrar sitt gift. Huggormar har mycket svårt att bita igelkottar eftersom deras gifttänder är kortare än igelkottens taggar.

Hur ofta äter igelkottsungar?
Igelkottsungar äter när dom är hungriga vilket betyder att dom under de första 6-8 veckorna äter varannan timme dygnet runt.

Vad äter igelkottsungar?
I moderns bröstmjölk finns viktiga proteiner som är svåra att ersätta. Alternativ till igelkottsmjölk är komjölk, konserverad mjölk samt senare olika sorters barnmat.
Diabolique
Laktosfri mjölk fungerar bra och är också uppskattat.
Keso får en del tama igelkottar, och de funkar tydligen rätt bra.
Barnmat är dyrt, men det uppskattas också ofta. Helst ska de inte vara så kryddade.

Men kattmat är nog det bästa.
Du kan köpa speciellt kattungefoder nu när de är små.
Min iglekott får kattungefoder från Purina och Royal Canin, ihopblandat (fast han är vuxen).
Vilda igelkottar är nog inte lika kräsna, så det funkar nog med Euroshopper också. Torrfodret är bra för tänder och tandkött, men mjuk mat kan vara mer uppskattat. Man kan även blöta upp torrfoder ibland om man vill. Vissa igelkottar gillar det i alla fall.

Glöm inte att ge dem vatten (och eller laktosfri mjölk) om de får torrfoder.

Ägg är också bra.
zaaritha
Vi matar sex kottar med kattmat, ägg o vatten!
Samt en räv; med hundmat.........
råse-marie
Idag har jag varit och köpt kattmat och det sitter en och smaskar på nu.
Igår var dom ute på jakt i trädgården och en upptäckte vårat stora humlebo mellan stenar i husväggen ( ett gammalt mushål ) han blev alldeles vild och fångade humlorna i flykten smackade och tuggade men rätt som det var fastna en mitt på nossen deet var nog inte så kul sad.gif
den satt kvar ganska länge på nosen med tillsist kom dén bort .

Det är SÅ kul med dom men dom rämmer livet ur mig ibland biggrin.gif wub.gif
Biggan_
Halle dá, vad söta dom är wub.gif
Dom håller väl undan sniglarna, kan jag tänka! Tyvärr ingår väl inte mördarsniglar i deras kost sad.gif
zaaritha
Jodå! De äter ALLA sniglar! Maskar, larver,o s v.
Biggan_
CITAT (zaaritha @ 23-07-2005, 20:36)
Jodå! De äter ALLA sniglar! Maskar, larver,o s v.

Maskarna får dom gärna låta bli, men det är ju toppen om dom äter mördarsniglar. Skulle behöva ett par kottefamiljer i min trädgård så jag slapp de äckliga mördarsniglarna. Jag kan inte sätta ut kattmat att locka dom med, för då äter mina katter upp maten för dom, och jag antar att alla byns katter lockas hit laugh.gif
råse-marie
Lite nya bilder i albumet för den som vill se

zaaritha
Sniglar--äter också kattmat! Sätt ut fat o mörda dem!!
*Felix matte*
Så söta de är wub.gif ... avis är jag sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon