Det är inte alls skadligt att mata dem om de får rätt sorts mat, fel mat kan vara förödande, så kolla upp noga vad igelkottar ska ha först, gamla skrönor om vad man "alltid gett djur" stämmer ofta inte alls. Katter får till exempel ofta mjölk trots att de flesta katter inte tål mjölk och blir jättedåliga i magen, jag har för mig att igelkottar inte heller ska ha mjölk, men det minns jag inte säkert, så det vågar jag inte svära på. Ska se om jag kan hitta nån länk.
KUL med igelkottar i trädgården och vad intressant att få se dem växa upp!

Från:
http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...elkott.htm#aterMatvanor
Vad äter igelkottar? Är det farligt att ge dem kattmat?
Igelkottar är allätare och behöver en varierad kost. Ge dem gärna vatten att dricka. Vatten är bättre än mjölk men mjölk kan ges då och då dock ej varje dag. Om du vill går det bra att mata dem med matrester, bröd , hund- eller kattmat. Igelkottar brukar också tycka om pannkakor.
Finns det något som alla kottar tycker är extremt gott om man vill mata dom?
Kattmat och hundmat, strömming och matrester i största allmänhet.
Påverkas igelkotten av giftet när den äter huggormar?
Igelkottar är inte immuna mot huggormsgift, även om de har visats sig vara tåligare än många andra djur. Troligtvis äter inte igelkotten huvudet på ormen, där ormen lagrar sitt gift. Huggormar har mycket svårt att bita igelkottar eftersom deras gifttänder är kortare än igelkottens taggar.
Hur ofta äter igelkottsungar?
Igelkottsungar äter när dom är hungriga vilket betyder att dom under de första 6-8 veckorna äter varannan timme dygnet runt.
Vad äter igelkottsungar?
I moderns bröstmjölk finns viktiga proteiner som är svåra att ersätta. Alternativ till igelkottsmjölk är komjölk, konserverad mjölk samt senare olika sorters barnmat.