Vilken tur jag har! Sökte på pion på forumet och hittade den här tråden - nästan precis vad jag ville veta!
Eftersom jag inte har rensat bort alla överblommade pioner så har flera gått i frö. Fröerna är nog inte riktigt mogna än men det är ju bra att vara ute i god tid med planeringen...
Nedan citerade text hittade jag på ett annat ställe på Odla (inte på forumet):
"Men skulle dina pioner sätta frö, så pröva för all del att så dem! Men ta bara de stora, svarta fröna, inte de röda, för dessa är blindfrön. Plantera fröna i krukor som grävs ner i jorden till kanten, gärna i närheten av "mamman". På så sätt riskerar du inte att rensa bort småplantorna av misstag när de så småningom kommer, för det kan ibland ta lång tid."
Det jag nu har lärt mig är att de svarta fröna skall planteras i en eller flera krukor och sättas i lätt skugga, gärna bredvid sina mammor.
Då undrar jag:
Vad skall jag använda för jord i krukorna? Kan jag ta av den jord som mammorna växer i eller skall jag ta någon annan, i sådana fall vad? Försöka göra egen jordblandning kanske?
Jag läste också nyss någonstans att man bör höstgödsla sina pioner med Algomin och träaska. Skall man ha lite av det i fröjorden om man tar av mammornas jord?
På något vis känner jag att jag helst vill plantera fröna i den jorden som mammorna redan växer i, där vet jag ju att de stormtrivs och då borde väl ungarna också trivas i den jorden? Eller?