AndreasBlomquist
Jag gillar dillpionen men tycker den är ofantligt dyr på plantskolor. Nu har jag hittat ett ställe som säljer fröpåsar för 15:- stycket. Det är en gammal örtagård/plantskola som säljer påsarna.
Det är meningen att man ska så dem på friland i juni-augusti men vad jag ville höra med er är som det är svårt att driva upp pioner från frön? Lyckas man så är det ju en avsevärd besparing av pengar...
Någon som har erfarenhet av detta?
Caprice
Det går utmärkt att dra upp pioner ifrån frö...

Dock så tar det ca 4-5 år innan de blommar...
KURT
Måste pionfrön vara färska?
Rossi
CITAT (KURT @ 22-07-2005, 13:13)
Måste pionfrön vara färska?

Har aldrig provat att så pioner från frön men det sägs att det är viktigt att fröerna är färska.
MB1965
så de frön som min pion "honey gold" och rospionen sätter nu kan jag alltså plantera rätt ner i marken ?¿

Andreas: Jag köpte en dillpion i flutet av september i fjol, på plantagens slutrea: 49 kr wink.gif
Rossi
Ja, eller i en kruka så att du vet var du har fröerna. Det tar ju lång tid innan något händer. Ställ krukan bredvid något annat som du brukar vattna så att du inte glömmer bort pionsådden.

Ofta kan man upptäcka små nya plantor som har självsått sig bredvid mamman.
Caprice
CITAT (MB1965 @ 22-07-2005, 13:45)
så de frön som min pion "honey gold" och rospionen sätter nu kan jag alltså plantera  rätt ner i marken ?¿

Andreas: Jag köpte en dillpion i flutet av september i fjol, på plantagens slutrea: 49 kr wink.gif

Var det verkligen en dillpion...?
MB1965
CITAT (Caprice @ 22-07-2005, 16:41)
CITAT (MB1965 @ 22-07-2005, 13:45)
s

Var det verkligen en dillpion...?

ja en dillpion biggrin.gif

tack för tipset om den lilla krukan:)
kerstin z5-6
Visst går det -men de tillhör väl inte de lättaste fröslagen att så
Dessutom bildas inget alls i bladväg på ytan nästa år om du sår i höst ... de gör först en rot -o sedan kommer bladen -år två -Så kruksådd rek .. annnars är det nog lätt att rensa bort eller glömma bort var du sått fröna ..
mickes trg
Sådde mina förra våren (-04) de har grott fint i år, MEN SE UPP precis som kerstin säger.....jag rensade nog bort ett 40-tal innan jag insåg mitt misstag.

Men de som är kvar växer så det knakar !!!!
AndreasBlomquist
Tackar så mycket för svaren. Då blir det att så dem i en kruka då och förvara inomhus över vintern.
Blomstertanten
ohmy.gif Nä ta inte in dom !

Gräv ner krukorna i en rabatt eller under nån buske , där dom kan få stå i fred och inte är i vägen.
Bästa sättet vid all sådd av perenner tycker jag.
AndreasBlomquist
Okej, tackar för det... Då gräver jag ner krukan istället då! smile.gif
kerstin z5-6
Ja krukan ska vara ute o gärna nergrävd -halvskuggigt ställe är bra
MB1965
varför halvskugga?
kerstin z5-6
Annars torkar de ut så lätt -särskilt av vårsolen .. o man kanske inte kollar dem varje dag ..
MB1965
aha!
SannaLasso
Vilken tur jag har! Sökte på pion på forumet och hittade den här tråden - nästan precis vad jag ville veta! smile.gif

Eftersom jag inte har rensat bort alla överblommade pioner så har flera gått i frö. Fröerna är nog inte riktigt mogna än men det är ju bra att vara ute i god tid med planeringen...

Nedan citerade text hittade jag på ett annat ställe på Odla (inte på forumet):

"Men skulle dina pioner sätta frö, så pröva för all del att så dem! Men ta bara de stora, svarta fröna, inte de röda, för dessa är blindfrön. Plantera fröna i krukor som grävs ner i jorden till kanten, gärna i närheten av "mamman". På så sätt riskerar du inte att rensa bort småplantorna av misstag när de så småningom kommer, för det kan ibland ta lång tid."

Det jag nu har lärt mig är att de svarta fröna skall planteras i en eller flera krukor och sättas i lätt skugga, gärna bredvid sina mammor.

Då undrar jag:
Vad skall jag använda för jord i krukorna? Kan jag ta av den jord som mammorna växer i eller skall jag ta någon annan, i sådana fall vad? Försöka göra egen jordblandning kanske?

Jag läste också nyss någonstans att man bör höstgödsla sina pioner med Algomin och träaska. Skall man ha lite av det i fröjorden om man tar av mammornas jord?

På något vis känner jag att jag helst vill plantera fröna i den jorden som mammorna redan växer i, där vet jag ju att de stormtrivs och då borde väl ungarna också trivas i den jorden? Eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon