Full version: Skörda ringblomma
nina L
Hur gör ni när ni ska skörda ex vis ringblomma. Den är ju full av små inseter. Hur tar ni bort dem?
noora
Jag brukar skaka bort insekterna så gott det går. Resten brukar krypa iväg av sig själva när man börjar torka växten. När det gäller just ringblomma brukar jag plocka loss kronbladen (som är det jag är ute efter) och torka enbart dem, då följer det inte med så mycket insekter.
nina L
Det är ju just i blommorna som de flesta insekter finns. I alla fall i mina blommor.
Ciczi
Mina ringblommor brukar jag spola lite försiktigt i vatten så trillar de flesta insekter av.

Ciczi
noora
CITAT (nina L @ 23-07-2005, 09:47)
Det är ju just i blommorna som de flesta insekter finns. I alla fall i mina blommor.

Jo, men om man plockar loss kronbladen från den där biten i mitten så tycker jag att insekterna brukar bli ramla av eller bli kvar i den där biten i mitten smile.gif Dessutom går det fortare att torka kronbladen när de är lösa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon