Aurora
Mina Kronärtskockor är fortfarande bara blad, men de är stora och fina. Börjar bli orolig att de inte ska hinna ge skörd. Hur långt har era kockor kommit?

/Aurora rolleyes.gif
Wicke
Jag har 2 plantor i växthuset och på den ena plantan har jag en Kocka stor som en apelsin.
Den andra plantan är bara blad tyvärr. wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här i mälardalen brukar man kunna skörda kronärtskocka (=blomknopparna) i augusti-sept.
Susanna
Mina, som växer på friland i zon 1, har precis börjat titta upp.
Aurora
CITAT (Susanna @ 22-07-2005, 20:15)
Mina, som växer på friland i zon 1, har precis börjat titta upp.

Då finns det kanske hopp, mina kockor växer nog i zon 2-3. Dessvärre hittade jag svarta små löss på dem idag, som myrorna verkar gilla så det är en väldig aktivitet på plantorna nu.

/Aurora
rosita
Jag har också haft mycket myror på min skocka och har fortfarande, men jag spolar bort dem med vatten, så tar det ett par dagar innan de är tillbaks. Jag har för övrigt mycket löss på många grödor. Men i går såg jag att det är på väg någonting som ser ut som en knopp i mitten av bladrosetten! smile.gif Eftersom det är nytt för mig med kronärtskocka, så är det spännande! rolleyes.gif
Susanna
Jag har också massor med löss på kockorna i år. Har sprutat både med vanligt vatten och med såpvatten. Det verkar hjälpa lite grann i alla fall.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp löss är vanligt på kronärtskockor det är lätt att missa några som sitter emellan bladen så man kan lägga kronärtskockorna i ättiksvatten ett litet tag innan man kokar dem, då brukar lössen flyta upp till ytan.
Susanna
Smart tips Åsa, tack för det!
Wicke
Vi åt våran första för tre veckor sedan, mums smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon