Vi funderar på att anlägga upphöjda odlingsbäddar nära en stor tall (bästa stället på tomten om man bortser från tallen). Finns det risk för att tallens rötter letar sig uppåt i odlingsbädden och snor en massa vatten?
Sven Karlsson
22-07-2005, 16:36
Ja, Jag har som du tallar visseligen grannans men vad hjälper det? Jag gör lådor med små hål i med sidor av gutplyfa ock då klarar ej tallen att växa in. På annat ställe använder jag presening och annat ibland markväv. Annars tar tallarna allt.
Aj då... Hur långt ut sträcker sig tallens rötter? Jag har ungefär att välja mellan att ställa odlingen nära en stor tall eller en ännu större björk, och gissar att tallen är "snällare" än björken i alla fall...
Tallen är nog snällare, och om tallen är uppvuxen och odlingen läggs i närheten av stammen finns inte så många av tallens näringsupptagande rötter där. De finns normalt långt utanför kronan. Bjärk behåller finrötter närmare stammen också som uppväxta.
I en normalstor trädgård brukar det inte spela så stor roll var man lägger en odling, för trädens rötter går lite kors och tvärs och hittar inte ens egna träd till den mullrika, syreberikade odlingslotten så gör grannens det. Jag tycker dock inte att det brukar bli så stora problem pga det i mina odlingsplättar, men det beror ju på hur illa man tycker en och annan rot i området är.
För trädens del är det ingen höjdare att få större delar av rotområdet upphöjt, särskilt inte där de har finrötterna. Dessa finns precis på den nivå där trädet får näring, syre mm och 30 cm höjd till över stor del av rotsystemet riskerar att skada trädet.
För odlingslottens del kan man lägga markduk under innan man lassar på jord, men man kan också prova att odla något år och se om trädrötter skapar problem innan man lägger ned jobb med en markduk. Är jorden i området helt kass, dvs torr, näringsfattig eller med inträngande besvärliga ogräs kan man odla i pallkragar.
Åsa zon 6
27-07-2005, 08:55
Jag ska också ha en upphöjd rabatt vid två tallar (ska plantera en rododendron). Men hur mår tallen om man lägger torvblock eller jord mot stammen? Måste man ha ett mellanrum, eller?
Tack Cilla för ditt utförliga svar! Tallen är gammal, så vi kan kanske satsa på pallkragar eller dylikt i närheten av den. Vi kommer inte att täcka hela området med odlingsbäddar, så det blir lite mark över till tallen också

Under björken får det nog så småningom bli ett växthus med krukodlingar i stället.
Lycka till noora!
Åsa - träd är som du säkert redan gissar noga med vad som är överjordiska och underjordiska delar och de tycker lika lite om att få stam och grenar under jorden, som rötter ovan den. Bäst att göra rejält skydd mot stam alltså, och dessutom inte så tätt att inte luften cirkulerar.
Att stam inte ska täckas eller skadas brukar tas hänsyn till när man ska göra saker i närheten av träd, men rötter gillar heller inte att plötsligt komma på en helt annan jordnivå än den de sälva valt under många år. Träd är lika nogranna med sitt rotdjup som dykare är när de planerar hur långt ned de ska dyka.
Flera trädarter klarar förändringar i en del av rotområdet, men blir det större delar tar träden stryk. För rotröta som går uppåt stammen är det skador i grövre rötter som är allvarligast, för näringsupptagningen är det förändringar och skador långt från stammen som gör mest skada.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.