Hej!
har precis flyttat till ett hus och vill plantera krusbär och röda vinbär.
är detta för sent att göra nu i slutet av juli? bor i södra dalarna om det har någon betydelse. vet ej vilken zon.
tacksam för hjälp.
mvh Jessica
lantisen
22-07-2005, 16:57
Hej!
När man ska plantera buskar kan jag inte svara på, men du bor nog i zon 5!
Ha det bra och lycka till med huset :-)
Åsa, mälardalen zon 2
22-07-2005, 18:42
Det är inte för sent att plantera kanske snarare för tidigt många lövfällande växter planteras bäst när de är i vila = utan blad (sen höst & tidig vår) men numera sitter de flesta växter i handeln i kruka och kan planteras under hela odlingssäsongen (se bara till att vattna rejält ifall det blir en varm period). Om växten har fått rotsnurr av att ha stått lite för länge i krukan i handeln så kan man skära lite snitt i rotklumpen innan plantering.
Gittan i Zon5
23-07-2005, 16:39
Kolla här på Odla.nu under rubriken Fakta/Odlingszoner så ser du vilken zon du tillhör. Söder om Borlänge förmodligen zon 4, norr därom zon 5 och norrr om Mora zon 6.
Åsa zon 6
27-07-2005, 08:51
Jag planterade vinbärsbuskar igår och jag bor i zon sex, men jag räknar med att de ska rota till sig innan vintern.
Jag brukar gå efter regeln att bästa planteringstiden är när jag har tid (annars blir det inte gjort alls).
Men det fodrar givetvis riklig vattning, och att man avstår under värmebölja med torka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.