Full version: Rabarber
Erika zon 4
Kan rabarber stå skuggigt eller vill den ha mycket ljus?
Betty
Halvskugga kan väl funka, men den växer bättre i sol.
Cilla
Jag har rabarber i halvskugga och i sol, och de som får mycket sol blir mycket godare. Men kanske är lerhalten i jorden ännu viktigare. Jag är ingen rabarberexpert, men de av mina och andras jag sett som är kraftiga växer i en lerhaltig, mineralrik och fuktighetshållande jord.
Virgo
Jag brukar varje vår stjälpa en stor svart plasthink över rabarbern som just har kommit upp. Dessa får växa till sig i totalt mörker och blir mjälla o fina.

När första skörden är tagen, så får de växa naturligt igen. Mina står i tung lera sedan 25 år och blir bara större för vart år som går.
Erika zon 4
Aha, det var därför rabarbern trivdes så bra där vi bodde förrut! Där var det lerigt!
Nu har jag satt rabarber från frö och vet inte riktigt var jag ska placera den eftersom jag har så dåligt med plats i solen, men jag kanske kan hitta nån plats i halvskugga åtminstonne. Tack för svaren!
SannaM
Jag har nu 3 år gamla rabarber som jag satte från frö. De växer snällt i sandjord, blir enorma och blommar om jag låter dem. Tyvärr lite hårt "skal" och lite bleka i smaken. Det kanske är pga sandjorden... De som står i sol blir lte större men fortare träiga
Betty
CITAT (SannaM @ 10-04-2003, 16:02)
Tyvärr lite hårt "skal" och lite bleka i smaken. Det kanske är pga sandjorden...

Mina rabarber står i fet och lerhaltig jord. De blir mycket saftiga, inte ett dugg träiga. Du borde nog göra nåt åt jorden!
Hannele

Ja, i lerjord i skugga kan man få saftiga härliga jätterabarber på 90 cm! smile.gif
Kerstin i Malmö
Mina svärföräldrar har rabarber i sandjord och där är sannerligen inget fel på varken smak eller storlek! Dom får enorma mängder!
Själv har jag också i sandjord men då den bara funnits där i snart två år har den inte växt till sig riktigt. Dock blev jag förvånad i fjor över att den kom så bra så den kommer nog trivas här också!
Mycket gödsel behöver dom!

Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon