Full version: Araliaproblem
carina_agrell
Hej!

I höstas köpte jag en stor parkaralia, ca 170 cm hög, hos min lokala växthandel som grävdes upp och planterades i en stor grop med mycket planteringsjord (150 liter). I våras verkade den trivas, den växte så det knakade. Men tyvärr började bladen efter en tid bli röda och jag fick klippa bort flera stycken. Jag trodde att jag kanske varit väl flitig med vattningen, så jag snålade in på det. Nu har det regnat friskt i någon vecka och i princip alla blad är röda och faller av. Några nya gröna blad har dessutom blivit brun/svarta i kanterna. Aralian står soligt på en innegård (på gränsen mellan zon I & II), jag har gödslat med algomin i mitten av april och kring midsommar. Någon som kan förstå vad som är fel?

mvh Carina
Christer i Falköping
Har svårt att tro att du vattnat den för mycket, om det inte är så att det är lera utanför planteringsytan. Snarare tvärt om då. Kanske den står för soligt?
Christer.
zaaritha
Solen!!
carina_agrell
Tack så hjärtligt!

Jag ville först inte tro att det var solen, den stod gassigt på plantskolan också! Jag hade tänkt plantera några större träd så det blir lite mer skuggigt. Tror ni att det hjälper att skugga med fiberduk tills vidare om det blir för ihärdig sol? Eller har den stackaren gett upp för alltid?

mvh Carina
BLÅKORN
Jag tror inte på solen.

Vad jag vet så gillar dom sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon