Diana
Jag har köpt några (9st) olika dagliljor som nu börjar blomma, men det visade sig att etiketterna inte stämmer. Denna lilja skulle vara Citrongul dubbel, men som ni ser så är det helt fel. Så vad heter denna skönhet???

wub.gif
Ophelia
Kan det vara "Ann Blocher"??
jåj
Hej Diana.

Dagliljor finns i massor av korsningar och hybrider, odlarna hittar ofta själva på ett namn och säljer, kanske nästa odlare byter namn för att inte avslöjas som en snyltare ?

Rätt namn är nog omöjligt att i efterhand få fram men var glad om du tycker om den och välj ett namn som passar ...

Sjävl har jag några år köpt lite iris och blivit både besviken och lurad (?)

Ett bra ställe att köpa Dagliljor(krukodlad) och Iris (friland) är Bohus perrener i båstad nästan granne med Wilab.

Handlar man vid blomnig så får man rätt saker!

Själv har jag blivit mycket nöjd med alla Iris som köpts där.
Ok det är helknäppt att flytta en Iris mitt i blomning men men ...
Åk och titta och beställ på postorder senare ...

JÅJ
nina L
På min dator så ser bilden och färjen precis ut som min daglilja pink damask Men eftersom inte våra datorer är kalibrerade likadant så är det omöjligt att se färgen som den är i verkligheten.
Sylvia
'Pink Damask' var det jag också tänkte på föst, så om du har köpt plantan och det satt lappar i dom och du har en lapp med det namnet någon annanstans, så är det kanske den! Lapparna blir ju lätt förväxlade och fågel-skrällena plockar också bort och lagger någon annanstans.
Diana
CITAT (Ophelia @ 23-07-2005, 09:13)
Kan det vara "Ann Blocher"??

Jag tror du "kan" ha rätt men ser man på pestillerna (heter dom så?) så är mina svarta.
Diana
CITAT (nina L @ 23-07-2005, 13:30)
På min dator så ser bilden och färjen precis ut som min daglilja pink damask Men eftersom inte våra datorer är kalibrerade likadant så är det omöjligt att se färgen som den är i verkligheten.

Nina, Jag har letat upp den men den är på tok för barbie rosa vilket min inte är. Min är mer vinröd.
Diana
CITAT (Sylvia @ 23-07-2005, 14:01)
'Pink Damask' var det jag också tänkte på föst, så om du har köpt plantan och det satt lappar i dom och du har en lapp med det namnet någon annanstans, så är det kanske den! Lapparna blir ju lätt förväxlade och fågel-skrällena plockar också bort och lagger någon annanstans.

Sylvia, Jag har nu varit ute och skrivit av alla lapparnas namn för att kolla om jag eventuellt fått två ev en färg men fel lapp/Pinne på en. sleep.gif
Diana
CITAT (Sylvia @ 23-07-2005, 14:01)

Sylvia! Det ser ut som om jag fått två av Cherry Cheeks. :-) biggrin.gif
Sylvia
CITAT (Diana @ 23-07-2005, 15:02)
Sylvia! Det ser ut som om jag fått två av Cherry Cheeks. :-) biggrin.gif

Jamen då så!! Det verkar ju stämma! Om man bild-googlar så hittar man massor med bilder på 'Cherry Cheeks' och den ser ju ut som din i vissa bilder! Så du vågar nog sätta den ena pinnen vid den då!
Diana
CITAT (Sylvia @ 23-07-2005, 19:02)
Jamen då så!! Det verkar ju stämma! Om man bild-googlar så hittar man massor med bilder på 'Cherry Cheeks' och den ser ju ut som din i vissa bilder! Så du vågar nog sätta den ena pinnen vid den då!

Japp, det vågar jag med säkerhet! biggrin.gif
nina L
CITAT (Diana @ 23-07-2005, 14:44)
CITAT (nina L @ 23-07-2005, 13:30)

Nina, Jag har letat upp den men den är på tok för barbie rosa vilket min inte är. Min är mer vinröd.

Min pink damask är allt annat än barbierosa. Den ser mer ut som Cherry Cheeks. på min dator
Diana
Mina L. länken till den som jag fick hade barbie rosa färger på den, därav att jag skrev så. Den såg alldeles för "Bubbelgum" rosa mot min, och jag har köpt cherry cheeks och jag et att någon av dessa köpte jag 2 av men viste ej vilken. Så jag tror nog jag vet nu att det var cherry sheeks som det blev 2 av. Men vi har alla olika färgupplösningar på våra monotorer så det är svårt att säga vilken är den riktiga färgen. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon