Virgo
hejsan

Planterad 2st körsbärsträd förra sommaren med 4m mellanrum.
Det ena trädet fick ett gnagskydd runt stammen, det andra fick inget av nån anledning.

Den förbannade haren lirkade bort gnagskyddet och skalade av en halvmeter bark på det lilla skuggmorellsträdet., men bara på halva sidan på stammen som tur var.
Det trädet måste ha varit godare än de utan gnagskydd.
Förhoppningsvis så klarar sig trädet.
Anders zon III
Hare här med... Frilandshibiskusen uppäten trots nät... Förstår nu att jag mer varit van att skydda mot rådjur, harar har det varit ont om de senaste årtiondena pga pest och annat.
Cilla
Vi har en ny rådjursbock på ön som tränar att stångas med yngre träd... Inget av våra vanliga trädskydd räcker till, och senaste veckan har han stångat ned flera mindre enar, rönnar och fruktträd här.

Han är en märklig typ. De som är nattsuddare och sett honom teststångas med träd och buskar ser hur han väljer ut ett lagom sviktande träd, burrar upp sig inför striden och stångas till dess att han kan gå segerviss ur kampen...

Dessutom föredrar han att äta ur kruka, och har rumstrerat om en hel del hos mig och andra. Han har liksom en annan smak, tycker att krukornas placering ska vara en annan, men gillar att vi planterat tulpaner od i dessa malplacerade skålar som han flyttar ut mitt på tomterna.

Hoppas han tycker sig ha tränat klart snart. Han är en märklig granne!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon