Monarda
Det är inte ofta jag åker taxi men nästa vecka ämnar jag mig till kungliga hufvudstaden och eftersom jag kommer att begagna mig av detta transportmedel undrar jag: Hur är det numera när det gäller dricks? Vill minnas att det för många år sedan var 10 % på slutsumman. Gäller det fortfarande? Man vill ju inte framstå som den obildade lantis man trots allt är.
wolkenkrabber
om det nu kostar 267 kronor och 50 öre kan du ju bara ge 300 jämt eller 280 kronor, orka fippla och räkna ut procent av summan
kristerh
Man behöver ju inte ge dricks om man inte vill, jag brukar ge ca 10% eller jämna till summan, lite xtra får den chaufför som är xtra vänlig,
men jag förstår inte varför taxichaufförer skall ha dricks för, de sitter ju bara vid ratten och gör sitt jobb, isåfall borde ju busschaufförer oxså få dricks wink.gif
krister
Monarda
Ja, det har du ju förbaskat rätt i! Men kanske är det för att det känns lite personligare att åka taxi?
kristerh
CITAT (Monarda @ 22-07-2005, 22:32)
Men kanske är det för att det känns lite personligare att åka taxi?

Ja fast det är inte så kul att åka med någon sur gubbe som knappt svarar på tilltal, och sedan skall de ha dricks oxså wink.gif ibland får de ingen dricks alls.
krister
ninnisky
Nehe, inte blir det någon dricks av mig inte.. har åkt ofta tidigare i jobbet.
Kanske rundar av om det känns extra bra eller om bagaget är stort, men generellt blir det ingen dricks --- heller inte till frissa!
sleep.gif sleep.gif det är dyrt nog ändå rolleyes.gif

Sura taxichaffisar finns det dessutom gott om! sad.gif
Monarda
Ja, då får helt enkelt situationen avgöra om det blir någon dricks eller inte. Vänlighet ska löna sig!
Caprice
Det är väl klart man avrundar, ca 10 % uppåt...

Mer om chauffören hjälpt till med tex väskor, mindre / ingenting om han varit... inte så trevlig...
liv
CITAT (ninnisky @ 22-07-2005, 22:50)
Nehe, inte blir det någon dricks av mig inte.. har åkt ofta tidigare i jobbet.
Kanske rundar av om det känns extra bra eller om bagaget är stort, men generellt blir det ingen dricks --- heller inte till frissa!
sleep.gif sleep.gif det är dyrt nog ändå rolleyes.gif

Sura taxichaffisar finns det dessutom gott om! sad.gif

Ger man dricks till frissan ????
Stackars mina i så fall , de har då aldrig fått nåt ...
Gör man så ??????? unsure.gif
Ralf
Jag ger bara lite avrundingsdricks till taxichaufförer om dom har kört trafiksäkert.

En gång åkte jag hem med en nysvensks chaufför i 160 km/timme på 70-väg. Han fick knappt betalt av mig...

Vissa hittar ju inte ens eller kan vanliga trafikregler, rekordet var en som gjorde en U-sväng framför mig o sedan stannar på övergångsställe bara för att en presumtiv kund vinkade.....
MrNorth
det finns nog fler sura busschaufförer än taxichaufförer vågar jag påstå, och jag lämnar aldrig dricks till nån av dem.

Undantag för dricks är på resturanger där man fått väldigt god service!! Dock är det svårt att hitta sådan nu under sommaren med alla sommarvikarier... min klassiker är en resturang på borgholm

* beställde dricka, fick ingen

* gick fram och sa till... ingen visste och ingen tog tag i problemet

* fick nästan hälla upp den själv vid bardisken (bad om cola, fick fanta)

* fick maten, sådär bra

* man avslutar med "ska ni ha notan , ELLER??" Då var jag på väg att bara gå. Nån dricks var det inte tal om här, hade god lust att ge snorvalparna en lektion i vanligt hyfs... (och dä är jag bara 25, de såg ut som de var 16 eller nåt)

På min stamresturang (asiatisk) får alltid personalen dricks... så är det oftast på asiatiska resuranger, servicen är mycket bättre än svenska.... tycker jag iaf

/henrik
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Monarda @ 22-07-2005, 22:20)
Det är inte ofta jag åker taxi men nästa vecka ämnar jag mig till kungliga hufvudstaden och eftersom jag kommer att begagna mig av detta transportmedel undrar jag: Hur är det numera när det gäller dricks? Vill minnas att det för många år sedan var 10 % på slutsumman. Gäller det fortfarande? Man vill ju inte framstå som den obildade lantis man trots allt är.

Ingenting med taxi att göra men om du har tänkt shoppa kan jag upplysa om att det är reor nästan överallt inne i stockholm just nu. Jag var i stockholm och besökte historiska museet + shoppade i fredags och för ovanlighetens skull hittade jag massor av kläder och skor på rea.
Pirum
Jag åker extremt sällan taxi, men har aldrig gett dricks till taxi. Fast, andra serviceyrken nyttjar man ju mer, restauranger exempelvis. Men där ger jag inte heller dricks, fastän jag har funderat på det vad gäller en sommarjobbare (antar jag) på vår lokala Sibyllarestaurang. Hon är helt enkelt vansinnigt bra. Jag blir helt vimmelkantig av att handla där. Och syftar jag inte på hennes utseende eller nåt, men hon är helt enkelt grymt saklig och oflamsig.

Hade gärna gett henne extra betalt, men det hade väl sett helt pucko ut. Dricks på Sibylla, det är väl sånt man hör om på fredagskvällar på väg hem från folkparken. Lite Ronny&Ragge över det hela.

Hon har dessutom svår konkurrens på jobbet, en annan sommarjobberska är också suverän, om än omotiverat gladlynt. En tredje, fast anställd, är även hon ett sant nöje att handla av, och ett bevis på att invandringen för med sig positiva saker också.

Jag är nog rätt vrånglagd, jag tycker inte om att ge dricks, jag tycker inte om att pruta på pris, jag tycker illa om "dösnack" hos frisören. Med vissa undantag kanske. Folk ska göra sitt jobb och få betalt därefter. Men man är väl inte omöjlig, om någon får göra något utöver det man kan begära så kan han/hon vara värd några tior extra.
tullmejs
Finns absolut ingen anledning att ge dricks om chauffören "bara kört". Om man inte vill, förstås, oavsett anledning :-)

Förr var det en annan femma.

Vi är stamkunder på ett visst bolag och får själva avrundningsdricks av och till :-)
HippieSpellan
CITAT (MrNorth @ 23-07-2005, 11:33)
det finns nog fler sura busschaufförer än taxichaufförer vågar jag påstå, och jag lämnar aldrig dricks till nån av dem.

Undantag för dricks är på resturanger där man fått väldigt god service!! Dock är det svårt att hitta sådan nu under sommaren med alla sommarvikarier... min klassiker är en resturang på borgholm

* beställde dricka, fick ingen

* gick fram och sa till... ingen visste och ingen tog tag i problemet

* fick nästan hälla upp den själv vid bardisken (bad om cola, fick fanta)

* fick maten, sådär bra

* man avslutar med "ska ni ha notan , ELLER??" Då var jag på väg att bara gå. Nån dricks var det inte tal om här, hade god lust att ge snorvalparna en lektion i vanligt hyfs... (och dä är jag bara 25, de såg ut som de var 16 eller nåt)

På min stamresturang (asiatisk) får alltid personalen dricks... så är det oftast på asiatiska resuranger, servicen är mycket bättre än svenska.... tycker jag iaf

/henrik

haha då ska du komma till vårt cafe, klantar mig så pass mkt att gästerna får gratis fika när jag glömt deras dricka/brödkorg osv osv=)

Idag kommer antagligen 60 amerikaner, ska se hur de dricksar
solkatten
Viktigare än dricks är nog att välja rätt bolag så du inte får betala hutlöst överpris då prissättningen är fri numera.
Fråga om priset innan du åker och åk bara med taxibolagen som är medlemmar i taxiförbundet inte enskilda åkare som Kalles Taxi eller Muhammeds Taxi.
tullmejs
Iofs är det väl knappast i genomsnitt dyrare med små åkare..?
KURT
CITAT (tullmejs @ 24-07-2005, 22:48)
Iofs är det väl knappast i genomsnitt dyrare med små åkare..?

När tidningen Stockholm City testade olika Taxibolag var de stora firmorna mycket billigare (de kan slå ut de administrativa kostnaderna på fler bilar). Men för resa med fast pris t ex till Arlanda kanske de mindre kan konkurrera.
*Felix matte*
Redan i början av sjuttiotalet ( ohmy.gif ) slutade jag ge dricks till taxichaffisarna... jobbade själv i kassa i livsmedelsbutik och fick aldrig ett öre extra trots att jag ju också jobbade i servicebranschen.... alla har lön för sitt jobb så varför dricks???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon