Hej!
Jag lämnade mitt svartvinbärs-favoritrecept här i forumet förra sommaren.
Hirams svartvinbärssylt heter den.
Det är recept på en superlätt och underbart god sylt som är rent beroendeframkallande att ha på gröten! På jobbet slåss de om mina burkar varje höst...
Den är också jättegod i rulltårta.
Så här skrev jag då:
"Mitt favvorecept för svarta vinbär är "Hirams svartvinbärssylt", hittat i Råd & Rön 1992!
Hiram skrev visst kokböcker på 60-talet och receptet, som är från -66, lär vara en klassiker.
Enkelt och supergott och man behöver inte leta specialingredienser. Har man ett paket socker hemma så är det bara att köra.
1 kg svarta vinbär
1 l vatten
2 kg socker
Koka upp vattnet och häll i de repade bären.
Koka långsamt i 15 min.
Lyft av grytan och rör i sockret lite i taget så att det smälter och sylten hinner svalna litegrann.
Häll upp på väl rengjorda och bensoatsköljda burkar (glöm inte skölja locken!), så håller sylten minst ett år i kylen!
Som det står i mitt urklipp:
"Frestas inte att dra ner på sockermängden. Det ska vara så här mycket socker som konserveringsmedel." "
Kolla här!
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...0c07a12187f6e70---
Annars föreslår jag muffinsbak med bär eller bärmos i bullarna.
Frys in bären antingen hela eller mixade till mos (1 1/2 dl socker till 1 l bär), i lagom stora förpackningsdoser och plocka fram till vinterns kalasbak.
Jag brukar också använda lite "färska" - frysta, alltså... - bär i julens fruktkaka, som komplement till den torkade frukten. Det gör kakan lite saftigare och friskare.
Gör mjölk- eller glassdrinkar med mixade bär i till mellanmålet.
Ha dem i filen, precis som de är, eller mixade, så att du kan röra egen bäryoghurt.
Ha dem i fruktsallad.
Gör en blandad bärpaj.
Här är mitt favoritpajrecept:
Ursprungsreceptet är med äpplen och det heter "Amerikansk äpplekaka",
men jag brukar själv använda det till alla sorters fyllningar.
Ta så mycket bär och frukt du känner att det får plats i en pajform.
Brukar bli c:a 5-6 dl i min form...
Använder man äpplen, ska det vara 5-6 stycken i skivor.
Nu senast blandade jag rabarberbitar, blåbär, hallon och vinbär.
Lägg frukten/bären direkt i botten på den smörsmorda formen.
Är det mycket saftigt, så strö några msk potatismjöl över bären.
(Antagligen behövs inget socker, men det beror på hur känslig man är för syrligheten. Beror såklart också på vilka bär du har använt.)
Sätt ugnen på 180 grader.
Smält 100 g smör.
Blanda 2,5 dl vetemjöl, 2,5 dl socker, 1 tsk bakpulver och 1 krm salt i en skål.
Häll i smöret och 1 uppvispat ägg.
Rör ihop ordentligt och dutta sedan ut degen/kletet över bären och tryck till så att det bildar ett helt täckande tak i hela formen.
Jag brukar ta upp degen i bitar som jag plattar till i handflatan och sedan pusslar jag ihop bitarna i formen till ett täcke.
Grädda i 40-45 minuter.
Frukten blir härligt saftig och geggig och pajtäcket blir lite knäckliknande och frasigt smarrigt.
Servera med glass eller vaniljsås.
Hoppas du hottar nåt bra sätt att ta hand om dina bär!
MVH
// Tirre