Annkina
Har två STORA buskar med massor av bär på, men vad ska jag göra med dom? Äter inte gele och saft dricker jag inte heller i några mängder.

Kom med tips och ideer!!!
Betty
Svartvinbärslikör! smile.gif

Grundrecept
Cirka 0,5 liter örter, bär eller frukt
0,75 liter valfri sprit (cirka 40 %)
3.6 dl valfri sockerart beroende på smak

Frukten eller bären kan användas färska, frysta och även torkade om inte aromämnet är flyktigt och försvinner vid luftning. Låt frukten eller motsvarande dra i spriten i ett slutet kärl i 4-8 veckor och vänd eller skaka då och då. Fruktmassan skall vara helt täckt av spriten, annars kan den oxidera i luften. Olika spritsorter som renat, konjak, vodka, rom, whiskey etc. ger olika spännande sting åt likören och kan förhöja smakupplevelsen.

Sätt gärna till sockret redan från början så kommer den osmotiska effekten att suga ut mer aromämnen. Det går också bra att tillsätta sockret efter filtreringen. Sila av frukten noga efter 4-8 veckor i silar och durkslag av flera olika maskvidd. Sista filtreringen kan göras i kaffefilter när frukten är av en typ som inte bildar en finkornig massa som täpper till filtret. Vissa frukter lämnar ytterst små partiklar som slutligen sedimenterar i buteljen och lägger sig som en klump i botten . ett bevis på varans äkthet!

Svarta vinbärslikör
0,75 liter svarta vinbär
0,75 liter sprit
3 dl strösocker
6 dl strösocker

Det här blir en utsökt aromatisk likör med djup purpurfärg. Smaken av svarta vinbär är levande och intensiv och skiljer sig markant från den syntetiska smaken på fabriksgjord svartvinbärslikör.

Hittade receptet på
denna site på nätet.
rosita
Svart vinbärs-snaps
Ta en tom 75:a, tratta i så många bär som det går, fyll på med ren sprit (ca ½ 75:a. Låt stå 3 veckor, skaka om flaskan då och då (typ 3 - 30 gånger under hela tiden). Sila över spriten på en annan 75:a. Slå ny sprit över samma bär, låt stå 3 veckor. Sila över spriten på samma flaska som den förra och skaka om, nu är den klar att använda. Den blir farligt god, smakar som svart vinbärssaft! biggrin.gif

Jag brukar frysa in bären som de är i burkar, sen tar jag fram och blandar i egen naturell yoghurt tillsammans med banan. Så gör jag med alla sorters bär. smile.gif
KURT
Svartvinbärsmarmelad med nejlikor
1 Liter

1 kg Svarta vinbär
4 dl Vatten
5 Hela nejlikor
700 g Socker

Skölj och rensa bären. Lägg vattnet, bären och nejlikorna i en rostfri gryta och koka i 5 minuter. Rör i sockret och sjud tills bärmassan blir tjockflytande (ca 25 minuter). Rör om någon gång. Gör marmeladprovet. Skumma och häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Förslut och förvara svalt.

Man kan gärna byta ut nejlikorna mot t ex:

Ingefära (finskuren färsk)
Lavendel (avkok)
Chili (finskuren färsk)

Man kan också blanda i andra bär, t ex hallon eller körsbär.
Castea
Jag postade ett recept i röda-vinbärs-tråden, men det funkar lika bra med svarta vinbär också:

VINBÄRSKAKA, 8 pers

1 ägg
1 dl socker
75 g smält smör
0,5 dl vatten
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1,5 krm bittermandelolja eller 2-3 bittermandlar
4 dl röda och/eller svarta vinbär
Vinbärsklasar att garnera med
1 tsk margarin+2 tsk strösocker till formen

Vispa ihop ägg och socker. Smält margarinet och koka upp tillsammans med vattnet. Häll det i ägg/socker-blandningen. Blanda mjöl och bakpulver och rör försiktigt ner i smeten. Smaksätt med bittermandelolja eller rivna bittermandlar. Slå i en smord och bröad form med låg kant. Lägg i bären.

Grädda i 175° 20 minuter tills äggsmeten har stannat. Ta ut formen och skåra ett rutmönster med en kniv. Ställ in formen igen och grädda kakan färdig 25-30 min.
Biggan_
CITAT (Betty @ 23-07-2005, 01:27)
Svartvinbärslikör! smile.gif

Grundrecept
Cirka 0,5 liter örter, bär eller frukt
0,75 liter valfri sprit (cirka 40 %)
3.6 dl valfri sockerart beroende på smak

Frukten eller bären kan användas färska, frysta och även torkade om inte aromämnet är flyktigt och försvinner vid luftning. Låt frukten eller motsvarande dra i spriten i ett slutet kärl i 4-8 veckor och vänd eller skaka då och då. Fruktmassan skall vara helt täckt av spriten, annars kan den oxidera i luften. Olika spritsorter som renat, konjak, vodka, rom, whiskey etc. ger olika spännande sting åt likören och kan förhöja smakupplevelsen.

Sätt gärna till sockret redan från början så kommer den osmotiska effekten att suga ut mer aromämnen. Det går också bra att tillsätta sockret efter filtreringen. Sila av frukten noga efter 4-8 veckor i silar och durkslag av flera olika maskvidd. Sista filtreringen kan göras i kaffefilter när frukten är av en typ som inte bildar en finkornig massa som täpper till filtret. Vissa frukter lämnar ytterst små partiklar som slutligen sedimenterar i buteljen och lägger sig som en klump i botten . ett bevis på varans äkthet!

Svarta vinbärslikör
0,75 liter svarta vinbär
0,75 liter sprit
3 dl strösocker
6 dl strösocker

Det här blir en utsökt aromatisk likör med djup purpurfärg. Smaken av svarta vinbär är levande och intensiv och skiljer sig markant från den syntetiska smaken på fabriksgjord svartvinbärslikör.

Hittade receptet på
denna site på nätet.

Blev sugen på att göra likör på svarta vinbär, men verkar det inte vara jättemycket socker i detta receptet? Finns det någon av er här som gjort likör på svarta vinbär, och blev den god? unsure.gif
Betty
Ja, det verkar vara en hel del socker i detta recept... kanske de menade 3 - 6 dl socker och inte 3 + 6 dl...?
Själv brukar jag använda florsocker i stället för strösocker när jag gör likör (det löser sig snabbare) + att jag tillsätter sockret efter att bären har dragit klart i spriten. Jag använder inget exakt mått av socker utan smakar av tills jag tycker det är lagom sött.
Biggan_
CITAT (Betty @ 29-07-2005, 21:29)
Ja, det verkar vara en hel del socker i detta recept... kanske de menade 3 - 6 dl socker och inte 3 + 6 dl...?
Själv brukar jag använda florsocker i stället för strösocker när jag gör likör (det löser sig snabbare) + att jag tillsätter sockret efter att bären har dragit klart i spriten. Jag använder inget exakt mått av socker utan smakar av tills jag tycker det är lagom sött.

Blir man inte full då? laugh.gif
SannaLasso
Jag brukar göra inte alltför sötsliskig rönnbärslikör på ett liknande recept. Kul att prova med svarta vinbär istället nu när busken är full. Och när det är slut är det dags kanske att sätta rönnbärslikören! smile.gif
Tirre
Hej!

Jag lämnade mitt svartvinbärs-favoritrecept här i forumet förra sommaren.
Hirams svartvinbärssylt heter den.

Det är recept på en superlätt och underbart god sylt som är rent beroendeframkallande att ha på gröten! På jobbet slåss de om mina burkar varje höst...
Den är också jättegod i rulltårta.

Så här skrev jag då:

"Mitt favvorecept för svarta vinbär är "Hirams svartvinbärssylt", hittat i Råd & Rön 1992!
Hiram skrev visst kokböcker på 60-talet och receptet, som är från -66, lär vara en klassiker.

Enkelt och supergott och man behöver inte leta specialingredienser. Har man ett paket socker hemma så är det bara att köra.

1 kg svarta vinbär
1 l vatten
2 kg socker

Koka upp vattnet och häll i de repade bären.
Koka långsamt i 15 min.
Lyft av grytan och rör i sockret lite i taget så att det smälter och sylten hinner svalna litegrann.
Häll upp på väl rengjorda och bensoatsköljda burkar (glöm inte skölja locken!), så håller sylten minst ett år i kylen!
Som det står i mitt urklipp:
"Frestas inte att dra ner på sockermängden. Det ska vara så här mycket socker som konserveringsmedel." "

Kolla här!
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...0c07a12187f6e70

---

Annars föreslår jag muffinsbak med bär eller bärmos i bullarna.
Frys in bären antingen hela eller mixade till mos (1 1/2 dl socker till 1 l bär), i lagom stora förpackningsdoser och plocka fram till vinterns kalasbak.

Jag brukar också använda lite "färska" - frysta, alltså... - bär i julens fruktkaka, som komplement till den torkade frukten. Det gör kakan lite saftigare och friskare.

Gör mjölk- eller glassdrinkar med mixade bär i till mellanmålet.

Ha dem i filen, precis som de är, eller mixade, så att du kan röra egen bäryoghurt.

Ha dem i fruktsallad.

Gör en blandad bärpaj.

Här är mitt favoritpajrecept:

Ursprungsreceptet är med äpplen och det heter "Amerikansk äpplekaka",
men jag brukar själv använda det till alla sorters fyllningar.

Ta så mycket bär och frukt du känner att det får plats i en pajform.
Brukar bli c:a 5-6 dl i min form...
Använder man äpplen, ska det vara 5-6 stycken i skivor.
Nu senast blandade jag rabarberbitar, blåbär, hallon och vinbär.

Lägg frukten/bären direkt i botten på den smörsmorda formen.
Är det mycket saftigt, så strö några msk potatismjöl över bären.

(Antagligen behövs inget socker, men det beror på hur känslig man är för syrligheten. Beror såklart också på vilka bär du har använt.)

Sätt ugnen på 180 grader.

Smält 100 g smör.
Blanda 2,5 dl vetemjöl, 2,5 dl socker, 1 tsk bakpulver och 1 krm salt i en skål.
Häll i smöret och 1 uppvispat ägg.
Rör ihop ordentligt och dutta sedan ut degen/kletet över bären och tryck till så att det bildar ett helt täckande tak i hela formen.
Jag brukar ta upp degen i bitar som jag plattar till i handflatan och sedan pusslar jag ihop bitarna i formen till ett täcke.

Grädda i 40-45 minuter.

Frukten blir härligt saftig och geggig och pajtäcket blir lite knäckliknande och frasigt smarrigt.

Servera med glass eller vaniljsås.

Hoppas du hottar nåt bra sätt att ta hand om dina bär!
MVH
// Tirre
Annkina
Tackar för alla bra recept. Jag har plockat och kört i matberedaren med socker och frusit ner i sånna lådor man har till iskuber. Perfekt att ta fram till filen på morgonen.
Får väl ta och koka en sats med marmelad också.
Immix
Jag brukar frysa in bären hela och ta fram på vintern och mixa m lite socker och en aning vatten i matberedare. Det blir en jättegod, lite tjock drink- en riktig C-vitaminkick!
Marusjka
Hej,

jag la svart vinbär i en vanlig cheesecake, det blev jättegott.

Sen rekommenderar jag att frysa in små påsar med svarta vinbär som man sedan kan hälla över kött eller potatis som man steker i ugnen.

//M
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon