CITAT (labarradepan @ 22-07-2005, 22:55)
jag satte kålrabbi för första gången i år ( eller jag blev med trädgård första gången förra året, o är helt okunnig ) och jag har provat mig fram lite. Satte alltså kålrabbi i våras, och jag har läst att typ 40 - 50 dar är de klara. så jag grävde upp o trodde de var klara. Det fanns ju inget under.. efter ett tag såg jag en liten "knöl" vid bladena..
hur okunnig får man bli? Allt är inte under jord som växter.. så pinsamt. Antar mina får sitta ett tag till, för att bli större.
Nån som är expert på kålrabbi?
Det finns många olika sorters kålrabbi en del har uppåt 70dagars utvecklingstid (70 optimala odlingsdagar alltså vilket man inte brukar ha så man får lägga på fler dagar). På jobbet brukar vi skörda kålrabbi i slutet av augusti-början på september så det är nog inte för sent för den.
Kålrabbi hör till kålväxterna och har samma krav som de flesta andra kålväxter = mullrik och näringsrik jord gärna med lite högre pH. Jorden ska hållas fuktig den får inte torka ut + man kan behöva ge lite extra näring under sommaren. +Odla inte kålrabbi där det stått någon kålväxt nyligen.