Victoria
Hej,

Jag har fått lite prästkragar av min far. Saken är den att han påstår att de blommar från nu (för några veckor sedan) och resten av sommaren till september. Faktum är det att överallt där jag läser om prästkragar så påstås det att de blommar juni-juli. Dessa har nyligen blommat och i juni fanns de knappt spår av dem. Är detta då prästkrage eller något annat? De ser ju ut som prästkragar och det är INTE kamomill. De har likadant bladverk som prästisar. Så det kan ju inte var annat? Så vad är det och hur länge blommar de? Eller är det någon särskid sort? Bor i zon 4-5. Skulle var bra att veta när jag komponerar övriga rabatten.....
fruberglund
Mina håller på att blomma över nu så till september lär de knappast blomma. Jag har vanlig stor trädgårdsprästkrage. Kanske är nån speciell sort han menar.
kristerh
Det finns ju så många olika sorters prästkragar, många av dem jättar, kan vara så att det är någon förädlad sort som kommer igen med blomningen.
krister
Sylvia
Ta en bild så att vi får kika...
Victoria
Hej!

Skulle gärna ta en bild och lägga in, men jag får ingen som helst ordning på hur man lägger upp ett album? Jag kan inte logga på med namn och lösen och det går inte skapa nytt? Hajjar 0 wacko.gif

Ja, ja, jag får väl se när prästkragen är överblommad. Den som lever får se tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Victoria @ 23-07-2005, 18:47)
Hej!

Skulle gärna ta en bild och lägga in, men jag får ingen som helst ordning på hur man lägger upp ett album? Jag kan inte logga på med namn och lösen och det går inte skapa nytt? Hajjar 0  :wacko:

Ja, ja, jag får väl se när prästkragen är överblommad. Den som lever får se  :P

Angående albumet: om du inte får det att funka PM:a Ingemar (Webmaster)
http://www.odla.nu/forums/index.php?s=665b...ts&CODE=leaders

då brukar det ordna till sig. (och tar platsen slut i albumet maila Ingemar så får du ännu mera plats för dina bilder)
bikiv
Jag har prästkragar som börjar slå ut nu! Dom brukar blomma ända in i september. Jag kallar dom för jätteprästkrage. Blir ungefär drygt 1 m höga.
Här är några bilder tagna runt 10:e augusti 2004.

Här tillsammans med Malva

För några år sedan (199?) då vi hade en sådan varm sommar och höst blommade de om i november!
Har även en annan sorts jätteprästkrage som blommat fr o m midsommar tills nu.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en växt som heter jätteprästkrage (Leucanthemum × superbum) den verkar blomma runt juli-sept + kan komma upp i runt 80-100cm i höjd. den verkar ha liknande bladverk som vanlig prästkrage.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon