Monarda
Hade besök av min amerikanska brylling från Minnesota för några veckor sedan. Han beundrade mina lupiner och berättade att han ett flertal gånger förökt fröså sådana. Tänkte skicka några frön till honom så han kan försöka igen med "svenska" lupiner, men så slog det mig om det verkligen är tillåtet att skicka frön hur som helst till andra länder?
kerstin z5-6
Du får -men frågan är om han får ta emot dem -de har en massa konstiga regler - ett brev med frö i kan slinka igenom ..
Reserv
Det är striktare regler när vi ska ta in nåt i Sverige, att skicka nåt till andra länder har inte vart nåt problem för mig nån gång, jag har skickat till : England, Schweiz, Australien, Turkiet, Cypern och Grekland. Många gånger har jag även skickat med lite plant, tullen i dessa länder har inte protesterat i alla fall. rolleyes.gif
zaaritha
Är det verkligen så enkelt??
kerstin z5-6
mellan Eu länder råder fritt fram numer, även till Sverige -men Usa o andr a kan stoppa försändelsen -särskilt usa där folk inte kan beställa från kanadensiska frösajter -sic ! utan speciella cerifikat
Caprice
Det är väl bara att chansa...?

Dels är fröna billiga (gratis..? ) och det lär inte vara något straff för det...

Det värsta som händer är väl att tullen tar fröna och slänger dem...
(tror jag iaf..)

Å då kan man bara pröva igen...
Monarda
Och hoppas att han slänger dom någonstans där dom gror då!
Caprice
CITAT (Monarda @ 22-07-2005, 23:39)
Och hoppas att han slänger dom någonstans där dom gror då!

Christer i Falköping
Nog borde det vara som att gå över ån efter vatten. Lupiner är ju från amerika! Om han däremot kan ta jord där de växer vilda i hans hemtrakt, är chansen betydligt större att han lyckas. Lupiner kan behöva en bakterie i jorden, som finns där det växer/har växt lupiner. Då brukar det aldrig vara några problem med att få dem till att gro.
Christer.
Solvig Meijer
Tack Christer, det ska jag vidarebefordra till honom. Och inte visste jag att lupinerna kommer från USA, där ser man!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon