Ulla-Stina2
Jag har haft dagliljor (den "vanliga" gula, + någon rödbrun; jag kan inga latinska finesser) i 5-6 år och de har blommat. De har stått framför höga buskar i halvskugga, sol bara på fm. I år har inte en enda av dem fått någon blomstängel öht. Vad kan det bero på? Nu har jag (mitt i juli) flyttat dem alla till en soligare plats, har även delat dem något. Tror ni att de kan blomma nästa år?
Dagliljor påstås vara lättodlade och tåla i princip vad som helst. Varför vill inte mina då??
Vi har tung lerjord men jag har försökt förbättra den så gott det går med sand o torvmull.
Hälsn Ulla-Stina i Alingsås
Ophelia
Ja de verkar ju kanske sakna solen för de gillar ju det. Nu tror jag att de inte lär blomma i år, lämpligaste tidpunkten för flytt är vår eller höst. De är ju ganska lätta at ha med att göra, kanske stod de för mörkt enligt deras tycke. Tycker även jorden verkar ok med det du blandat i. De är inte så kinkiga. Det man kanske ska tänka på är att inte vara generös med kväve för då växer bladen men blommorna lyser med sin frånvaro. smile.gif

Vill du ha lite latinska finesser så tror jag dina dagliljor kan vara gul (Hemerocallis lilioasphodelus) eller blekgul daglilja (Hemerocallis citrina) och brunröd daglilja (Hemerocallis fulva). De är så gamla och kallas rätt och slätt för sina färger
Ulla-Stina2
Tack Ofelia! Det är bara att vänta på en ny vår...
Kajsa
Tycker dom kan vara lite svåra, jag har satt flera tvåfärgade sorter men man kan få vänta på blommorna, fotade ikväll en sort som heter Nefertiti och jag vet att det är tre år sedan jag satte den. Har fått för mig att dom måste växa till sig i bladverket först, men dom enfärgade är enklare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon