Full version: Envisa fläckar
Björken
Hej!
Snälla finns det någon som kan ge mig ett bra tips på hur man får bort envisa fläckar på kläder. Sydde midsommarklänningar till två av mina barnbarn och de fick några mindre bruna fläckar på klänningarna, vad det är av vet inte föräldrarna, kanske kan det vara från blommorna i kransarna de hade i håret. Tyvärr så tvättade de klänningarna en gång utan att bearbetade fläckarna eftersom de trodde att det bara var något som lätt skulle försvinna, men inte gjorde de det. Nu har jag försökt tycker jag med allt möjligt men jag får inte bort fläckarna lite har de mattats ner. Kan inte bleka bort dem eftersom tyget inte är vitt. Det är bomullstyg.
Reserv
Ta en mjuk tandborste och galltvål, får man bort tvättade målarfärgsfläckar så borde väl lite grönska gå bort också tycker jag. rolleyes.gif
råse-marie
Har man väl tvättat plagget tycker jag att det är svårt att få bort fläcken. Om man däremot tar och vänder avigsidan utår och tar och dutt- trycker blink.gif med en svamp med Yes diskmedel och ev citronsyra ( om det är vitt plagg )
inte skrubba utan bara dutta flera gånger så brukar det gå bra smile.gif
Björken
Galltvål var något nytt för mig, men efter att ha kollat in deras hemsida så kommer jag att pröva den på mina envisa fläckar, tack snälla för tipset. Jag lovar att återkomma och säga om det gjorde susen.
Yes diskmedel som jag annars brukar ta till mot de mesta fläckar funkade inte här antagligen för att plaggen tvättats innan, annars vet jag hur bra det funkade på gräsfläcksknä när barnen var små
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon