Full version: Larver på spirean
Ronja_1
Jag undrar lite över vad vi har fått för larver på vår Brudspirea?
En dag så finns de där bara och renäter hela spirean. Förra året var första gången som det hände.
I år har vi försökt spruta med såpvatten, men det har inte hjälpt.
De äter upp alla blad, sedan en morgon så är alla (100-tals) bara puts väck. Vart tar de vägen allihop?
Vad är det för larver?
andersen
Ronja när du sprutar med såpvatten har du t-röd i såpvattnet, om inte så blanda in ca en fjärde del så ska du se att larverna dör.
Ronja_1
Tack så mycket för rådet!
Tyvärr så hann jag klippa ner spirean innan jag emottog detta goda råd.
Men tackar ändå och sparar rådet till nästa år. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Spireabladstekel och oftast räcker det med att spola häcken med vanligt vatten eller skaka ner dem. Använda medel brukar man inte behöva mot dessa, oftast så har man problem i några år och sedan har fåglarna lärt sig vart de kan hitta mat till sina ungar och då plockar de bort det mesta. +Spirea tål kalätning och den grönskar ganska snabbt igen efter kalätningen. Spireabladstekeln går bara på några arter spirea så den äter inte upp något annat i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon