Full version: Scadoxus puniceus
Lady Hamilton
Jag köpte dessa lökar i våras men de ville inte gro. Men till slut kom det rötter på den ena, och den satte jag i en kruka. De ser ut så här

Bild

Den andra "slängde" jag ut på komposten (fullt solsken) och i går hittade jag denna som jag grävde ner i rabatten

Bild

Frågan är nu unsure.gif Tycker ni att jag skall låta båda få "bo" i rabatten? eller skall jag låta dem få "bo" inne? Eller ska det få vara som det är wacko.gif En inne o en ute? Har någon av er någon erfarenhet?
(Sedan till hösten vet jag att jag skall förvara lökarna frostfritt)
Eva i Skåne
Jag känner inte till växten, men att döma av resultaten på dina bilder så hade jag låtit båda bo ute smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Inte ute någon längre tid iallafall målarborsten & bolliljan tål inte den minsta minusgrad. Såhär gör jag med mina bolliljor jag har Scadoxus multiflorus som odlas likadant:

Jag har dem i kruka hela året, flera lökar per kruka. Till hösten brukar de gå i djup vila och då vissnar bladverket (det tar tid att väcka dem från vilan vilket nog var fallet när det tog tid för dina att sätta fart.). Krukan får stå kvar i bostadsvärme under vilan, jag ställer dem i närheten av ett fönster och vattnar mycket lite det ska vara ganska torrt i jorden. Efter jul brukar jag ställa krukan i ett ljust fönster och någon gång runt feb-april börjar en blomknopp titta upp ur varje lök i krukan och då vattnar jag lite mera. När blomstängeln vissnat ner så kommer bladen upp för att samla in näring till löken/knölen. När bladen kommit upp ger jag lite växtnäring ibland. På sommaren brukar jag ställa ut växten på semester. Bolliljan brukar sätta en hel del sidolökar. Man brukar inte behöva plantera om bolliljan så ofta men man kan plantera om den på våren då blomningen är över och bladen kommit upp då ser man lätt vart alla sidolökar finns. Man kan flytta över sidolökarna i en separat kruka för när det gäller sidolökarna är det bra om man kan hålla dem gröna året runt de första åren de brukar inte vilja gå i vila lika lätt som de blomningsfärdiga lökarna. Det tar några år från liten sidolök till blommande växt.

En bolliljelök i en av mina krukor överraskade iår med att blomma på försommaren:

Lady Hamilton
Tack så mycket för svaren smile.gif
Och några frågor till Åsa.....
Hur stor kruka har du till dina lökar?
Planterar du dem så att löken är synlig?
(Det stod att "mina" skulle vara 1/3 över jord men den som nu blommar var helt täckt med kompost)
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar ha en kruka på ca 17-19cm till 3 lökar. De flesta av mina stora lökar tittar lite upp ovanför jordytan, en del lökar är dock under jordytan ex. de små sidolökarna sitter en bra bit ner och det är ju växten själv som placerat dem där och de verkar inte lida av det.
Lady Hamilton
smile.gif Åsa du är en pärla! Tack wub.gif
Ann-Marie
Var kan man köpa lök till målarborsten?
_Skruttan_
Hej alla!
GOD JUL, alla!
Målarborste/elefanttunga... Haemanthus albiflos - som är den med vit blomma - och övriga av dessa
arter vill bo trångt och det går alldeles utmärkt att ha dem utomhus sommartid, men se upp med frost!!
Den planteras med "axlarna" ovan jord, liknande Amaryllis, som är en släkting till dessa.
Har själv Haemanthus albiflos, Bollilja och söker puniceus.
Var man kan köpa dem? Vet inte var du bor, men jag vet att Cedergrens plantskola, Råå (Helsingborg)
brukar ha albiflos. En del plantskolor har olika arter som de säljer som lökar (brukar finnas tillsammans
med t.ex. kärleksört, tulpaner...osv. Plastpåse med kartong med bild på, lätt att hitta. Och frågar man
så finns det en chans att de tar hem. LYCKA TILL!
Skruttan

rose.gif
Ann-Marie
Tack, då ska jag kolla när vårlökarna börjar komma. Jag bor i Hälsingland men kanske de i Råå skickar per post, ska kolla.
teo
Jag vet att Trädgårdspaletten i Malmö (Kulladal) odlar Haemanthus albiflos (tradgardspaletten.se)
Ann-Marie
Tack. jag tittade in på deras hemsida nu och ska kontakta dem, de verkade ha lite av varje
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon