Har en massa rabarber i vår nya trädgård, har ingen möjhlighet att ta hand om allt.
Bör jag ta bort de stjälkar jag inte ska använda, eller kan de stå kvar i landet? Tas de bort i vår innan de nya kommer upp eller "försvinner" de av sig självt?

Komposten kommer svämma över flera gånger om om allt ska bort...
Ophelia
23-07-2005, 09:34
Låter som om du har enorma mängder. Låter du dem stå kvar så kommer ju bladen att brytas ned under hösten och vintern och tillföra jorden lite mer näring och annat gott. Växtdelarna fungerar ju även som skydd över själva plantan. Om du skulle ha en kompost som är lite för torr kan det ju vara väldigt bra med lite "grönfoder" som sätter sprätt på nedbrytandet.
Åsa, mälardalen zon 2
23-07-2005, 10:11
Japp rabarbern måste du inte hålla på och ta ner den mår bättre ifall bladen och stjälkarna får vara kvar under höst-vinter (detta gäller för många perenner så du behöver inte klippa ner perennerna i rabatten heller). Näringen i rabarberbladen går ner till roten på hösten så den har mera näring och kan sätta fart nästa år. Vill du minska ner mängden rabarber så brukar det gå hyfsat lätt att dela rabarbern på våren när bladen precis har tittat upp. De bitar du gräver upp kan du skänka bort till någon som vill ha rabarber.
astrid.m.s
23-07-2005, 17:35
Jag har en stor rabarber som spridit sig och förra sommaren tog jag bort en hel del och lämnade en stor planta kvar. Slängde det ovanpå komposten och i en annan "skräpslänt". De växer där nu och frodas och är mycket fina rabarber!! Så lätt var det inte att bli av med dem! De låg helt öppet så jag trodde de skulle frysa.
Nåja, min stora planta får ju stora blad och själva växten är dekorativ och därför skär jag bara bort de blad som blir för stora. Jag "friserar" plantan så den ser bättre ut. Men sen får den stå så tills den vissnar ner till hösten.
Tack!
Då låter jag dem bara vara som de är. Skönt, en liten del av trädgården som inte behöver pysslas om! Har en härlig, stor trädgård med massor av spännande växter (och en hel del mindre spännande ogräs...), kommer omöjligt hinna med allt jag vill.
ingrid fuxwall
23-07-2005, 20:32
Så det är på våren man bör flytta rabarber ?
Tänkte nämligen ställa den frågan.
i
Åsa, mälardalen zon 2
23-07-2005, 21:43
Jag tror nog det även går under sommar-höst men alla blad går av då när man flyttar klumpen, så jag brukar dela och ge bort rabarber på våren för då är bladen fortfarande små och trillar inte bort så det borde innebära minst stress för plantan. Men rabarber är livskraftiga jag har haft en granne en gång i tiden som körde över rabarbern med jordfräsen resultat= hundratals nya rabarberplantor över stora delar av trädgården
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.