Full version: Slovärme
Sven Karlsson
Jag skulle vilja tjäna lite tid på våren och hösten med vatten buren solvärme i växthuset av plast 8x4 m. Provade med vanlig vatten slang men den vek sig så att vattnet ej cirkulerade fast jag använde pump? Nu funderar jag på "pem"-slang. Den är ju svart och böjer sig inte så lätt.
Är det någon som provat?? Hör av er i så fall?
gammelnalle
Jag la 100m (- anslutningar) i en zic-zac slinga på mitt garagetak för att antal år sedan som användes för att värma dotterns pool (gissningsvis 200-300l) Det funkade bra MEN jag använde mig av vattnet dvs värmde upp vad som kom från kranen...

Jag antar att du skall ha ett slutet system... samma vatten får gå runt???

Några saker att tänka på:

För att ha så liten pump som möjligt bör du nyttja vattnets egna krafter: Varmt vatten stiger uppåt och kallt neråt... din slinga bör alltså gå nerifrån och upp i ett S-(ellerZ) form . Alltså INTE upp/ner upp/ner...
(Detta har DESSUTOM fördelen att det är lätt att tömma ur när frosten kommer)

Vattnet expanderar : Du bör ha någon form av expansionskärl. Inga konstigheter, en "tank" längst upp. ( 5-10l räcker långt och man kan räkna med ca 5-10% av TOTALA systemets innehåll) Kärlet skall inte FYLLAS med vatten.. utan luft. Luft kan komprimeras... så icke vatten...

Vattnet fryser och expanderar ÄVEN vid temperaturer under ca +4C Vilket innebär att antingen får du tömma den vintertid eller ha någon form av köldblandning (glykol) .... Personligen skulle jag nog undvika glykol i ett växthus... pga giftigheten... men det finns andra medium.

Hur tänker du "ta ut" värmen??

Lycka till!!

b
pollenper
Det går bra att använda sig av propylenglykol. Den används som livsmedelstillsats. Etylenglykol är jättegiftig. Sen kan man använda Absolut vodka. Den fryser inte och är helt oskadlig. Köps i Estland. unsure.gif
gammelnalle
CITAT (pollenper @ 17-09-2005, 23:30)
Sen kan man använda Absolut vodka. Den fryser inte och är helt oskadlig. Köps i Estland. unsure.gif

DET är spritmissbruk!!!

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

men tack för upplysningen om "propyl"...

björn
Richard
CITAT (Sven Karlsson @ 23-07-2005, 11:42)
Jag skulle vilja tjäna lite tid på våren och hösten med vatten buren solvärme i växthuset av plast 8x4 m. Provade med vanlig vatten slang men den vek sig så att vattnet ej cirkulerade fast jag använde pump? Nu funderar jag på "pem"-slang. Den är ju svart och böjer sig inte så lätt.

Jag bygger just nu en växthus med pemslang.
Det ligger på en meter djup och fungerar i vintern som frostvakt och på sommaren som airco.
En stor fordel är att man behover inte öppna fonster hela tiden och slipper mycket odjur.
en plaströr i taket fördelar luften och in plaströren sitter en UVC lampa som dödar svampsporer den flesta bakteriär .
gammelnalle
CITAT (Richard @ 06-10-2005, 12:42)
CITAT (Sven Karlsson @ 23-07-2005, 11:42)

Jag bygger just nu en växthus med pemslang.
Det ligger på en meter djup och fungerar i vintern som frostvakt och på sommaren som airco.
En stor fordel är att man behover inte öppna fonster hela tiden och slipper mycket odjur.
en plaströr i taket fördelar luften och in plaströren sitter en UVC lampa som dödar svampsporer den flesta bakteriär .

JAG förstår inte riktigt hur du menar...
kan du utveckla ..låter ju intressant.
Jag förstår bla inte hur den kan funka som frysvakt...

björn
Richard
Jag har grävt ner 32mm slang under växthuset på en meter djup.
grunden av växthuset är isolerat och temperaturen på en meter är i vinteren ungefär 4 +grader.
det är svart att forklara för mig på svenska,men det är baserad på Watergy växthus som har en helt stängt luftcirkulationssystem.
jag har bara grävt ner värmeväxlare och hos watergy hänger det i en torn.

http://www.agrotechnologyandfood.wur.nl/nl...ord/Watergy.htmdet är på hollänska men där finns en hel del information hos
Technische Universität Berlin
http://www.tu-berlin.de/presse/pi/2005/pi151.htm
gammelnalle
CITAT (Richard @ 06-10-2005, 21:15)
Jag har grävt ner 32mm slang under växthuset på en meter djup.
grunden av växthuset är isolerat och temperaturen på en meter är i vinteren ungefär 4 +grader.
det är svart att forklara för mig på svenska,men det är baserad på Watergy växthus som har en helt stängt luftcirkulationssystem.
jag har bara grävt ner värmeväxlare och hos watergy hänger det i en torn.

http://www.agrotechnologyandfood.wur.nl/nl...ord/Watergy.htmdet är på hollänska men där finns en hel del information hos
Technische Universität Berlin
http://www.tu-berlin.de/presse/pi/2005/pi151.htm

Tack för svar...

Vare sig holländska eller tyska är mina sprache precis... men jag hittade en engelsk länk... så det blir att läsa på...
http://www.watergy.de/neu/index.shtml

skall läsa under helgen..

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon