Full version: Plantagen i Malmö
Ciczi
Hejsan go vänner!

När jag besökte Svågertorp i Malmö såg jag att Plantagen ska öppna där i september. Eftersom jag passerar detta område dagligen så är det lätt att stanna till och bli fattig på plantor tongue.gif wub.gif

Nu undrar jag, vad är Plantagen bra på och hur är prisläget?

Ciczi
kristerh
Plantagen är en stormarknad i växter o annat, prisnivån är ganska hög iallafall den butik jag brukar besöka, och personalen är okunnig om plantor, de flesta iallafall, rätt dålig kvalitet på plantorna ibland, en typisk stormarknad med andra ord.
krister
Anki V
+ dåligt sortiment, spec. av växter som är anpassade till zon. Lockvaror som oftast är slut redan någon eller några dagar efter annons (om dom överhuvudtaget har funnits). Barrotade rosor nedstoppade i kruka och sålda som "krukrosor".

Deras planteringsjord är jag nöjd med.

/Anki
Ciczi
Oj det var inget bra betyg...

Ciczi
jåj
Hej.
Här i Göteborg har Plantagen köpt upp våra bra plantskolor och därmed fått bara en konkurent Blomsterlandet !

Här har resultatet blivit.
- Sortimentet minskat.
- priset ökat.
- kvaliten käns sämre!

Nu har vi bara stormarknads sortiment och skötsel av växterna !

Enda fördelen är att på hösten säljer plantagen ut alla växter till halva priset, vilket de knapt är värda då. (frånset träd och buskar)
Något possetivt finns det, deras fröpåsar är jättebilliga!

JÅJ
MB1965
jag handlar en del på Plantagen i sisjön/askim. Kvaliteten på rosor och rhododenron är bättre än på flera plantskolor utanför Gbg. Perenner är som vanligt Sortimentet är mer säsongsberoende, större på perenner och mindre på rosor. När rhododendron var på väg att sluta blomma säljs de ut till halva priset osv osv.

Utförsäljningen på hösten är inte att förakta. Min dillpion för 49kr tex!!!
Gloriana
Jag har inte mycket positivt att säga om Plantagen mer än möjigen att man kan fynda på någon höstrea. Oftast hårt drivna plantor som ser bra ut men jag misstänker att de säckar ihop pga av den hårda drivningen. De plantor som inte passar in på ovanstående är ofta dyra och med betänklig kvalite. Dessutom tror jag de importerar en hel del vilket gör att härdigheten förmodligen inte stämmer.
Vi har Plantagen i Linköping men jag handlar inte där utan på andra ställen, gärna Blomstertorget som är en privat plantskola med stort sortiment.
Om man gynnar t ex Plantagen så slås de mindre plantskolorna ut och sen får man hålla sig till ett standardsortiment. Precis som med matbutiker......
jåj
Bor man här på västkusten (Göteborg) och uppskattar urval allt från träd till perrener så är resan till Rångerdala plantskola väl värd ett besök. Öster om Borås.

Räcker inte sortimentet i affärsdelen så är man välkommen ut och själv hämta på fälten där det odlas i massor!
( de levererar även till blomsterhandlare)

JÅJ
Ewa L
Jag handlar strängt taget aldrig från den typen av stormarknad. Kollar ibland och vid något enstaka tillfälle har jag tyckt att det var prisvärt. Perenn Ljung förra hösten ex.vis. Har för mig att de tog 14 kronor styck.

Var inne på Granngården i våras och tog min vanliga repa runt och blev mycket positivt förvånad. Ett riktigt bra utbud och fräscha plantor. Köpte flera stycken. Brokbladig Blågull ex.vis. Hoppas inte det var en engångsföreteelse.

Annars går jag mycket hellre till "äkta" plantskolor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon