CITAT (gunvor @ 24-07-2005, 15:04)
Funderar på att rädda en del perenner ur kirskålshavet - men hur 17 gör man för att inte få med ogräset???
Om jag tar bort perennerna o lägger tunga saker över - har en del gamla plåtskivor - pappkartoner etc. så kanske man på sikt kan lägga ett jordlager på det och odla något som inte behöver växa på djupet.
Gräv upp och dra isär växterna, oom det är såna som tillåter det, och rensa bort varenda kirskålssnutt. De har en eländig tendens att nästla sig in bland perennarötter. Och sen får du rensa igenom jorden som sjutton. Du kommer inte att få bort allt men sen brukar man kunna hålla det i styr med lite envis rensning. Det är i alla fall min erfarenhet.
Om du bara lyfter växterna och isolerar mot kirskålen så kan du ge dig den på att det finns rötter kvar i växterna. Man kan täcka bort kirskålen men det tar minst två växtsäsonger.
Jag brukar flytta mina växter när jag har lust. En del kan se deppiga ut men då får man vattna dem lite extra. När jag skulle flytta från min första trädgård flyttade jag en pion mitt i sommaren. Eller rättare sagt, högg den mitt itu och placerade den i en hink och där stod den länge och väl. Den blommade igen två år efter trots den omilda behandlingen.