Full version: Vad är detta?
LadyG

Det enda jag hört är att den skulle kallas 'Lanternranka' men det finns inte någonstans, varken här eller någon annanstans. Google hittar ingenting som heter så, men om den inte är en sån... Vad är den då? Och hur får jag den att trivas?

Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
fallskärmsranka Ceropegia sandersonii

här hittas blomsterfrämjandets skötselråd

lätt att föröka men sticklingarna måste ligga och torka några timmar innan man sticker ner dem så djupt att ett bladpar är strax ovanför jordytan. Mina vattnar jag bara ibland de brukar inte behöva så mycket vatten, är det lite för soligt får de rödaktiga blad men det är inget som är farligt.
LadyG
Tack biggrin.gif

Den har börjat tappa bladen, men nu ska jag beväpna mig med kunskap och se om jag kan få den att trivas igen smile.gif
yenny
Jag har min i ett öster fönster och vattnar ungefär 1-2 ggr per vecka. har gett den lite växtnäring nu på sommaren och den blommar som bara den.
(vet inte alls om det är det optimala, men det verkar fungera bra)
LadyG
Tappar din bladen eller är det bara min som tycker att livet är pest? Den är mysko, för den blommar samtidigt, det finner jag mycket bisarrt. Ska den göra så?

Det är nog bara jag som gör fel blink.gif
yenny
Nä min tappar inte bladen, den är så grön å fin så.
Vet inte riktigt varför din blomma beter sej så.
LadyG
Den kanske hämtar sig, om jag vattnar den lite lagom och håller ett öga på den? Det kan ju vara så enkelt som att den inte tyckte om flytten för några månader sedan kanske? Fast så känslig är den väl egentligen inte? unsure.gif

Aja, jag har ingen aning. Alla de andra blommorna trivs och prunkar så varför den blev så deprimerad begriper jag inte. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon