Full version: Behöver lite råd...
Anna Maria
Hej!
Ska bygga nytt växthus (flyttar ifrån det gamla) och tänker mig nu ett med högre ståndsidor, ca 12 kvm stort. Vad jag har hittat är det Euro-Serre och Serralux från Classicum växthus som har höga ståndsidor. Någon som har något av dessa växthus och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Jag har haft ett växthus från Halls tidigare och varit nöjd med det men skulle gärna vilja ha ett som är högre, för rymdens skull.

Hälsningar
Maria
jåj
Hej.
Jag har ett Euro-serre plus och är mycket nöjd.
Tyvärr är det en del att borra och skruva vid monteringen, själv använde jag poppnit istället.
Enda som var miss är att tätningen vid sida - gavel - tak saknas, men enkelt att åtgärda med en massa silikon.

Euro serre kan/ kunde köpas med plast i taket och glas i övrigt, detta blir enkelt att isolera med bubbelplast!
Det var nog enda missen jag gjprde denna gången ....

JÅJ
uno
Jag har ett Helios från Classicum. 384x384 cm. Stommen är väl en av marknadens kraftigaste. det var därför jag valde Helios. Endast glas vilket ger en fin insyn och utsyn. Jag är mycket nöjd med huset och helt nöjd med den service som jag fick från Classicum. Det är en härlig volym i huset, inte minst p.g.a bredden.
åsgård
Villl du ha ett trähus med höga sidor så titta på Florum. Du kan välja storlek sjäv.
Är helnöjd, och dessutom var det lätt att sätta upp och prisvärt.
MVH
Kenneth
tholen
Jag avråder från Classicum. Har köpt ett Serralux. Kvaliteten på leveransen var dålig och bemötandet från Classicum har varit uselt.
ThomasJ
CITAT (tholen @ 01-08-2005, 10:15)
Jag avråder från Classicum. Har köpt ett Serralux. Kvaliteten på leveransen var dålig och bemötandet från Classicum har varit uselt.

Det var tråkigt att höra, jag har bara positivt att säga om Classicum. Allt funkade perfekt vid leverans, och de gånger jag har träffat dem vid mässor har de varit mycket hjälpsamma.
Även de gånger jag varit hos dem i Stockholm så har det bara varit positivt.

/Thomas
Lena i Torslanda
Just nu kan man köpa Euro-Serre från Willab med extra höga sidor (200 cm) till samma pris som de med ordinarie höjd (180 cm).
Har själv Euroserre och är mkt nöjd. Stadigt och rejält. Valde ett lackerat och det blev verkligen snyggt tycker jag.
jåj
Hej igen en gammal text men ...
Ttipps om att bygga växthus
Vilket växthus? Ju större desto lättare att sköta, höga sidor mycket bra, så många fönster som möjligt, alla utom en med termostatreglerade öppnare. Den manuella används för att vädra ut fukt på natten Bred dörr så skottkärran går att köra in är inte fel. Glas som monteras med gummilister har fungerat mycket bra för mig. På våren och hösten är uteplatsen i växthuset en oas! Var kan man vara när det regnar ?
Val av glas eller isolerplast, jag valde glas men funderade på ett tak av isolerplast, det känns lite fel med en plast som inte släpper igenom UV ljus men ok det tycks fungera ändå, men bör ge sämre tillväxt.

Grunden undvik tryckimpregnerat, dagens miljövänliga funkar och håller tyvärr inte så många år! Bäst är nog det som är mest jobb! Gräv till frostfritt djup om lera så måste det dräneras! Annars blir det en damm full med vatten så fuska inte! Bygg med lekrablock och använd armeringsjärn i varje skift. Är orken stor så schakta bort allt inne i växthuset och lägg en markisolering av cellplast som isolering mot den kalla jorden. Om nu grävmaskinen ändå är på plats så gräv för el och vatten också. Enklare alternativ är att gräva ner plintar (eller gjuta i papp rör med fäste för växthusets grundprofil). Fundera även på vart regnvattnet från taket skall ta vägen, kanske det skall kopplas till dräneringen?

Aluminium stommen. Börja med att kontrollera så alla detaljer är med! Om växthuset har delar som skall borras och monteras med skruv (rostfria) är ett bra alternativ poppnit istället. När man borrar, filar och sågar i aluminium använd sprit (t-sprit) så går det lättare.
Glöm inte att fixa till en avrinning för grus och jord vid dörrens underkant i botten profilen, fram med sågen och filen.
Ensam och ingen som står och håller medan du skruvar? Bygge ett stöd med hjälp av en pall och några brädor, ser ut som när man ritar ”hänga gubben” blir ett bra stöd som är lätt att flytta. Hörnstolparna stagas med tre linor och ”tältpinnar”. Det går att bygga helt ensam så här.

Glas; leverans ofta i paket med en träram runt, placera inte i solen! De kan dels klibba i hopp så de ALDRIG går att få isär, är de stora kan de spricka detta trotts att de står på kant och levereras så. Täck dem med en pressening.
Montering, köp en glaslyftare från Biltema kostar 40 – 80kr den fungerar för stora glas också (180*75Cm)
Stående glas i sidor ställas på plastbitar (ca2mm) vatten rinner lättare bort och algerna i underkant på glaset minkar mycket.
Glas som skall monteras med en plåtremsa för att förhindra att de glider ner, försök montera utan dessa, och lås dem sedan med en silikonsträng på insidan så minskar algerna mellan dess glas också.

Skuggning
Jag skuggar halva mitt tak (väster) och söder gaveln med en skuggfärg från Weibuls, späder den 1 till 10 med vatten och rullas på den. Färg håller inte så länge och är helt borta till hösten vilket är perfekt. Till långsidan med kvälls och eftermiddaggs sol använder jag en gardin av vanlig fiberväv.
Placering med Gavel i söder är bra (passade fint på min tomten) och ger mycket morgon och kvälls sol.
Lite tips och idéer LYCKA TILL
JÅJ i Göteborg.
fiffigafrun
Jag har liksom Åsgård ett från Florum och är jättenöjd. 10kvm är mitt och det är verkligen ett lusthus också. Höga sidor ger bra luftvolym därinne. Har 4 vädringsluckor i mitt. Sen finns det extra vädring vid takfoten också, fiffig konstruktion. Har byggt odlingsbäddar i trä (klädda m plast) dragit in el o vatten också vilket jag rek.

Ser ut så här:

Växthuset
Caiza
CITAT (fiffigafrun @ 07-08-2005, 16:52)
Jag har liksom Åsgård ett från Florum och är jättenöjd. 10kvm är mitt och det är verkligen ett lusthus också. Höga sidor ger bra luftvolym därinne. Har 4 vädringsluckor i mitt. Sen finns det extra vädring vid takfoten också, fiffig konstruktion. Har byggt odlingsbäddar i trä (klädda m plast) dragit in el o vatten också vilket jag rek.

Ser ut så här:

Växthuset

GUUUD så fint ni har det!!!!

Jag förstår verkligen att ni njuter!

Hälsn Catta
(som drömmer om ett alldeles eget växthus...) rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon