Full version: Val av häckväxt?
Tommy
Hej igen, nu tänkte jag fråga om råd...

Har en slänt som ligger i soligt söderläge som jag håller på att snygga till (förhoppningsvis blir det ju bättre) men kan inte bestämma mig för vilken häckväxt som jag skall plantera i slänten ner mot muren.

Funderar på ölandstok men då är det många som tycker det är ett tråkigt val, men jag vill ju ha en buske som blommar länge och som är hyfsat tålig...

Andra förslag? Finns en bild på schabraket i albumet under "tomt". Nu har jag dock fyllt ut slänten mer och har tänkt ha buskar mellan de närmaste björkarna (6-8 m)
Cilla
Det finns olika "tokar" med vita, rosa, orange och röda blommor också. Man kan ju blanda i en häck.

Låga, 0,1-0,7 från zon 3:
Potenilla fruticosa 'Goldteppich' gul ölandstok
Potentilla fruticosa 'Kobold' gul ölandstok
Potentilla fr. 'Pink Queen' rosa ölandstok
Potentilla fr. 'Red Ace' röd ölandstok
Potentilla fruticosa 'Red Robin' röd ölandstok
Potentilla fr 'Manchu' vit ölandstok
Potent. fruticosa ' Tilford Cream' vit ölandstok

Lite högre, 0,7-1,2 m från zon 3:
Potentilla fruticosa 'Abotswood' vit ölandstok
Potentilla fruticosa 'Goldfinger' ölandstok
Potentilla fruticosa 'Maanelys' gul ölandstok
Potentilla fruticosa 'Sandved' vit ölandstok
Potentilla fruticosa 'Tangerine' orange-röd ölandstok

Lite högre och lite bredare är vresrosen, rosa rugosa, som också finns i många färger, blommar länge och inte kräver mycket skötsel. Dessutom doftar den, och om du vill kan du får den att sprida sig ned i släntkanten. http://www.arborea.se/rosrug.htm
Tommy
Tack Cilla för dina tips!

Hur täcker man marken mellan buskarna för att slippa ligga i slänten och rensa ogräs så ofta? Täckbark?

Finns det någon annan låg häck (helst ej barrväxter) som tål detta läge, och som gärna breder ut sig över hela ytan?
Cilla
Rensa ogräs mellan buskar behöver man inte om man låter dem växa tätt. Potentilla brukar skugga marken väl under sig. De första två åren då de börjar etablera sig och står lite glesare kan man luckra jorden mellan dem med en grep.
Betty
Rosentry, Schersmin, Brudspirea, Rönnspirea...är några som gärna brer ut sej.
Cilla
Dessa är fina men högre än ölandstokarna. Häckoxbär kanske? Fast de är inte lika roliga som tokarna och vresrosorna.
Tommy
Har jag fått för mig rätt om dessutom token är hyfsat snabbväxande?
Brudspirean är jättefin, men tar ett tag på sig att växa upp.

Otålig som man är skall det gå FORRRTTT smile.gif

Nu tror jag att jag bestämt mig för att blanda röd och gul Potentilla.

Kan de stå i släntens lutning eller bara uppe på krönet?

Hur tätt skall de planteras? (Alltså hur många går det åt)
Betty
Jag tycker nog att brudspirean och token är lika snabbväxande. Nackdelen med spirean är att blomningstiden är mycket kort medan token har lång blomningstid.

Tog just en titt i ditt album, det går alldeles utmärkt att plantera tok i slänten. Sätt en - två plantor/meter.
Hannele
Varför begränsa sej till en buske; blanda alla dina favoriter!
Det skulle jag göra...
Tommy
CITAT (Betty @ 07-04-2003, 13:40)
Jag tycker nog att brudspirean och token är lika snabbväxande. Nackdelen med spirean är att blomningstiden är mycket kort medan token har lång blomningstid.

Tog just en titt i ditt album, det går alldeles utmärkt att plantera dem i slänten.

Kanon... det är slänten som skall fyllas smile.gif

Längst ner vid kallmuren tänkte jag något lågt vitt som "hänger ner" över kanten... vad kan nåt sånt heta? *novis som sagt*
Cilla
Skulle jag fylla en sådan slänt med potentilla skulle jag ta en eller ett par buskar av varje sort. Tokar i rosa, rött, vitt och gult med olika soters blommor blir en härlig syn och inte alls lik de raka rader av samma sort som man ser i stadsplanteringar.

Om du ska fylla slänten - sätt dem inte i rader om du inte vill skapa associationer till skolgårdsplantering.

Vitt som hänger ned kan vara kaprifol (doftar starkt på kvällen) som är en slingerväxt, eller bokharabinda som blommar i vitt senare på sommarsäsongen och är Sverige mest snabbväxande slingerväxt. Båda torde tillfredsställa ditt krav på att vara snabbväxande. Sätter du flera olika sorters kaprifol har du blom hela sommaren.
Tommy
Å visst ja, kaprifol!! Att jag inte tänkte på det! wacko.gif

Token planteras alltså huller om buller i olika färger... men hur tätt? Och framförallt när?
Kattmatte
Ta en titt på www.eplanta.com och spana in den lilla svarta aronian och tryet (särskilt rosenprakttyet). De kanske skulle va nåt? Det är ju inget som hindrar att man blandar upp det med 'riktiga' blommor heller som ölandstoken bär. Kanske skogsolvon till och med?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon