krukan
Min 3 år gamla pelargon började som ett "stulet" skott, från en pelargon som växte på mitt universitet. Jag minns att jag tyckte blommorna var så vackra. Men hemma hos mig syntes aldrig en blomma. Jag tyckte mig komma ihåg att blommorna var rosa, så jag antog att den var en mårbacka (den enda rosa pelargon jag då kände till). Efterhand som åren gick började jag förstå att det nog inte var en mårbacka jag hade i min ägo utan något annat.

Kanske hade jag en engelsk pelargon? Med hjälp av odla löste jag mysteriet med de icke existerande blommorna. Engelska pelargoner måste ha det kallt på vinter för att blomma. I vår har mitt stora "pelargonträd" fått stå ute så fort temperaturen stigit över 5 grader och titta på resultatet:

Fast blommorna var betydligt vitare än jag mindes dem.

Är det någon som har en aning om vad det kan vara för sort?

Tack för all hjälp, ni på odla är toppen!!
Sollan
Tror att det är en "Benvit". Kolla på pelar5gonsällskapet.
zaaritha
Mycket vacker!!
krukan
Ja, visst är den vacker! wub.gif

Jag har letat och funderat på pelargonsällskapets hemsida och just nu lutar jag åt antingen Benvit eller Hazel Frills som sortnamn åt min pellis. Det känns heltomöjligt att avgöra från en bild vilket är lite tråkigt. Har blivit lite av en samlare och då börjar man uppskatta sortnamn på ett sätt jag inte trodde var möjligt tidigare.

Det skulle ju också kunna finnas andra vita engelska pelargoner som inte finns avbildade på hemsidan. Så man kan ju inte säga säkert vad det är jag har, såklart.

Men blomman är ju lika vacker ändå, det får man inte glömma! smile.gif
pialotta
Himmel det är ju ett träd!
Så många knoppar!
Grattis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon