Full version: friväxande häck
blomsterflaggan
Vi bor nära skogen på Söderåsen i Skåne, längs med ena sidan av tomten går en gammal stengärdsgård med vilda plommonträd, hallon osv. Mot grannen, på vars tomt gärdesgården fortsätter, skulle vi (och förhoppningsvis även de) plantera en friväxande häck. Tomtgränsen är närmare 40 meter lång och ha en och samma busksort skulle nog nästan bli tråkigt...Jag har funderat lite på vresros, syrén, schesmin, osv osv men jag är inte så bevandrad i alla möjligheter som finns. Har någon exempel på buskar att plantera i friväxande häck? De får gärna bli höga men ska helst inte vara attraktiva för hjort och rådjur... rolleyes.gif Vi bor i zon ett eller två, är lite osäker hur det är här uppe på åsen.

Jag undrar även hur man snyggast kombinerar friväxande buskar i en häck så det inte blir "zebralinjer" utan ger ett naturligt intryck. Någon med erfarenhet? smile.gif
zaaritha
Häggmispel, syre´n, buskrosor, bukettapel, djävulsbuske, schersmin,
try, o s v.
violina
Det är en ganska lång sträcka ni ska ha buskar på och det kan bli dyrt att fylla upp med vanliga buskar. Syren finns som billigare häckplantor och de blir höga.
Ska ni ha en blandad häck är det skoj om buskarna blommar vid olika tidpunkter (blir inte så oroligt heller).
Förslag som jag tycker hade passat på söderåsen och som blir höga buskar är syren, hassel, fläder, forsythia, korallkornell eller något annorlunda... bambu, som sägs vara rådjurssäkert.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är finast om man planterar buskarna i zick-zack mönster istället för på en spikrak rad och man kan gruppera lite.
blomsterflaggan
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,23-07-2005, 22:32)
Det är finast om man planterar buskarna i zick-zack mönster istället för på en spikrak rad och man kan gruppera lite.

Jovisst är det så men häcken ska ju vara tomtavskiljare, så blir det inte lite konstigt om man då grupperar dem i zick-zack mönster?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det ser inte konstigt ut det ser snarare mer naturligt ut. När man ska ha många olika växtslag på rad så brukar man sätta växterna i zick-zack det blir då mera åt buskagehållet istället för på en stel rad.

Här är bilder på mitt lilla buskage (som inte jag planterat utan de som byggde området planterade buskar längs gångvägen.) Buskarna är satta i i zick-zack men nu när de vuxit upp så syns det knappast. Det är lite ojämnt planterat vissa buskar sitter med lite för stort avstånd från varann så det hade jag nog gjort annorlunda ifall jag planterat buskarna själv. Det finns häggmispel, schersmin och syren. Det är mest häggmispel i planteringen med lite inslag av syren och schersmin.

Sommartorparn
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,24-07-2005, 11:22)
Det är lite ojämnt planterat vissa buskar sitter med lite för stort avstånd från varann så det hade jag nog gjort annorlunda ifall jag planterat buskarna själv.

Hur vet man egentligen vad som är lagomt avstånd mellan buskar av olika slag?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är alltid svårt att planera avstånd men ett sätt är att gå och titta på uppväxta buskar och försöka uppskatta på ett ungefär hur breda de blir.

Här är stället som jag tycker blev för glest planterat, det är precis som om de upptäckte att buskarna inte räckte så man ökade på planteringsavståndet. Fast det är ju bra att kuna ta en genväg in på tomten när man har varit ute och gått med hunden.

Sommartorparn
Ja, det där ser ju glest ut. Jag antar att ju tätare desto bättre. Men finns det någon bortre gräns för hur tätt man kan plantera? Och vad händer om man passerar den gränsen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon