Hans i Mälardalen
07-04-2003, 08:44
Hejsan
Jag har fyra stora ölandstokar som insynsskydd på framsidan. Förra året uteblev blommningen till stor del. Det är klart att det ju kan bero på den varma sommarn, men jag tycker att jag var duktig och vattnade dom flera gånger i veckan.
Hur ska jag göra? Vad gjorde jag för fel? Om jag beskär dom, hur och när ska det ske? Och i sådana fall, blommar dom samma år då?
Jag skulle vara mycket tacksam för svar!
MvH
Fialotta
07-04-2003, 09:14
Hej!
Klipp ner dom, så blommar dom igen året därpå...
så gjorde jag och dom blommar som sjutton, jag klipper mina på sensommaren eller tidig vår!
Lycka till!
Hannele
07-04-2003, 10:05
Eller underhållsbeskär dem genom att klippa bort de äldsta grenarna med några års mellanrum. Det är sällan befogat att slakta ner buskar...
Jag har aldrig vattnat ölandstok, de är tåliga. Dina buskar kanske har det för bra? För mycket gödsel gynnar bara bladtillväxten.
Hans i Mälardalen
07-04-2003, 10:12
OK, jag ska alltså beskära de risigaste grenarna varje år. Det låter klokt,
då får man en föryngring och samtidigt mister man inte så mycket blomning.
tack
Hans i Mälardalen
10-04-2003, 13:00
Jag bor i zon 2-3, är det för sent att göra det nu? Ska jag vänta till efter blomningen eller till nästa tidiga vår?
MvH
Fialotta
10-04-2003, 13:24
Jag skulle göra det nu...så blommar dom fint nästa sommar igen...det kommer grönt på dom i alla fall!
Här får man skotta fram token
Hans i Mälardalen
10-04-2003, 14:05
OK! Det ska jag göra. Men det får nog vänta några dagar för när jag tittar
ut genom fönstret så är det snöstorm och en halv decimeter snö
huxflux
MvH
Hannele
10-04-2003, 19:31
ja, gör det i morgon... vårvinter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.