hej, en fråga från en semesterhjärna;
busk- resp. klätterrosorna ilse krohn superior, celestial, rosa moyesii, nevada, stanwell perpetual, thisbe,new dawn, luis Bugnet (?) samt Therese Bugnet (?= hjärnsläpp, minns inte hur namnet skrivs) och Martin Frobisher, på vilka ska överblommat knipsas av, på vilka inte? Det står helt still i huvudet, blir väl så när man slutat röka...
Hoppas på er hjälp. Hur gör man det bäst, dvs knipsar man bara av blomman eller tar man till sekatören och klipper av mera?
nypan
zaaritha
23-07-2005, 20:37
jag vet bara att på rosor som får nypon--knipsar man inte av blommorna!
CITAT (zaaritha @ 23-07-2005, 21:37)
jag vet bara att på rosor som får nypon--knipsar man inte av blommorna!
Varför inte det?
zaaritha
23-07-2005, 21:16
För att nyponen ska utvecklas!
kerstin z5-6
23-07-2005, 21:53
Lättare uttryckt kanske

På de engångsblommande rosorna -de som har ett enda flor -låt det utblommade vara o njut av nyponen sedan -På de remonterande -Therese och Louis Bugnet .Stanwell perpetual ,Ilse Krohn superior,Martin Frobishier ska du definitivt ta bort nyponanlagen annars slutar de blomma -rosa moyesii, däremot blommar ju bara en gång -där kan nyponen få utvecklas
Åsa, mälardalen zon 2
23-07-2005, 21:58
Kan lägga till de övriga inläggen att jag brukar nypa bort de gamla blommorna på New Dawn och Nevada det brukar stimulera ny blomsättning. På många rosor kan man nypa bort de gamla rosorna med fingrarna (hela blombotten tas bort, ser ut som ett litet grönt nypon) men är det hela vissnade blomklasar man ska ta bort så brukar sekatören funka bättre.
tusenfalt tack alla för hjälpen:-) celestial kanske då skulle få behålla sina utblommade rosor, men det ser ut som en jättemassa stora bruna disktrasor efter blommorna som inte bara blommat färdigt utan även regnat bort, då kanske ändock bäst att nypa av
nypan
kerstin z5-6
24-07-2005, 11:55
Ids du skaka eller pilla bort disktrasan -o behåll nyponet

Jag har inte den himmelska

Celestial ännu , men kolla -är den engångsblommande -minns inte just nu