Jag har en granne (bor i zon 2) som har två oerhört stora vinrankor som växer uppåt en stallvägg.
Nu måste dessa plockas ner pga att fasaden ska renoveras och då undrar jag om det är möjligt att ta sticklingar? Hur gör jag i såfall med plantering av dessa?
Förväntansfull på svar från en som har en vilja av stål men för lite kunnande .
Helen i Piteå Zon 5
24-07-2005, 07:59
Hej och Välkommen hit ! Jag var faktiskt på studiebesök hos SLU i Öjebyn i början av juli, och vid det tillfälle fick vi alla deltagare ett skott av vinrankan deras. Han sa att bästa tiden att ta skott från vedartat var just då. Det enda han gjorde var att skära av en bit så att det blev ett blad kvar på varje stjälk, sen skulle vi bara plantera ner det i en kruka med såjord. Du kan ju ta flera skott och pröva med, men då tycker jag att du sätter skotten närmast krukkanten hela vägen. Lycka till! / Helen
Ciczi
24-07-2005, 10:14
Jag har tagit sticklingar från vindruvsrankor och jag satte mina i vatten. De slog rötter så enormt mycket. Det var mycket lätt att få dem att växa och ta sig i kruka. Kruxet var bara att mina överlevde inte eftersom jag fick ett otroligt elakt lössangrepp som hade ihjäl den och nästan hade ihjäl mina hibiskusar också.
Lycka till med din vindruvsranka!
Ciczi
Annelie-J
24-07-2005, 12:43
Tack snälla ni för era kvicka svar. Jag ska genast ner och plocka några rankor och se vad framtiden kan ge.
Vill oxå tacka för denna fantastiska sida som jag går in flera gånger per dag på för att få svar på vad jag ska göra med mina levandes små skyddslingar hihihi.
Med vänliga hälsningar "Flitiga Lisa"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.