jessica zon6
Har precis kommit hem från varberg, med bagaget fullt med växter och inspiration till kommande projekt i trädgården wub.gif

Nu är det några jag är lite osäkra på hur de ska skötas och hur känskiga de är, tex vinterförvaring växtplats m.m.

Sedum matrona- rödbladig kärleksört
Imperata cylindrica- japanskt blodgräs
cosmos atrosanguineus- chokladblomma
phlox douglasii- kuddflox
phlox subulata- mossflox
Penstemon digitalis

Tack på förhand/jessica
BLÅKORN
Angående Penstemon digitalis.
Den mår bäst med näringsrik jord och inte för mycket sol.
Den är långblommande om den får lagom med sol.
Hoppas att du fått en Penstemon digitalis huskers red.
Den har rött bladverk.
Annars så får du hålla ögonen efter den i fortsättningen.
kerstin z5-6
??? penstemoner vill i allmänhet ha torrt soligt läge som liknar de ställen i Usa och Kanada där de bor naturligt -däremot kan den vilja ha näring eftersom de lavarika jordar de växer på innehåller mycket mineraler -Eftersom vi har en torr" vinter i z6 kan du placera den var du vill J, men soligt rek jag i alla fall , mina får extra blåkorn på försommaren pga det grusiga läge den står i -de gör meterlånga rötter för att komma åt lerjorden i botten..
Blodgräset i z6 kan säkert Helen svara på:)
Sedum matrona- rödbladig kärleksört-väldränerat annars inget särskilt vacker i sol

cosmos atrosanguineus- chokladblomma-övervintra i kruka inne svalt
phlox douglasii- kuddflox bägge floxen i sol -gärna magert grusigt läge
phlox subulata- mossflox
jessica zon6
Tack!
Hade aningar om att chokladblomman skulle övervintras frostfritt.

Försöker leta mig till information om hur endel växters känslighet, men ofta står det lite olika, och om de är frost -eller fuktkänsliga tycker jag är svårt att hitta info om...

Tur att jag har er som är så duktiga att fråga wub.gif

Det var förresten en penstemon Huskers red jag köpte(För nämligen inget av fröna jag sådde i vintras har tittat upp) sad.gif

Då hoppas jag att någon vet mer om det japanska blodgräset, har hittat
blandade uppgifter, så jag håller tummarna på att någon norrlänning vet mer.... smile.gif
isgrannatorp
Det japanska blodgräset måste du ta in på dina breddgrader. Det är härdigt här i Skåne (zon 1), men knappast i andra zoner även om det finns ett och annat undantag. Det som oftast, förutom kylan, tar död på det är fukt under vintervilan. Ha det i en stor kruka och förvara det frostfritt under vinter. Vattna någon enstaka gång. Normal planteringsjord blir bra, gärna lite dränering i botten. Plantera om i ny jord till våren och sätt ut det när värmen kommer (och stannar kvar). Gärna lite långtidsverkande gödning. Blodgräset är ett värmeälskande/krävande gräs som vill ha det "fuktigt, men väldränerat". En intressant ekvation, men man belönas med ett mycket vackert gräs om allt fungerar.
kerstin z5-6
Vi har ingen fukt på vintern alls ... men jag är ändå tveksam till härdigheten
isgrannatorp
Menar du härdigheten i zon 5-6 så är det inte något att tveka på. Den är inte härdig. Hos mig i zon 1 är den däremot härdig.
estet
Har själv 2 ex av Imperata cylindrica som jag tänker ta in i källaren under vintern.
kerstin z5-6
Säjer du det -jaha -då får jag omedelbart lust att testa en ute laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Den får sitta bredvid magnolian smile.gif
Vi får ta ett vad . om jag hittar en torva nånstans smile.gif biggrin.gif biggrin.gif blink.gif wacko.gif
BLÅKORN
Men Kerstin, hur kan vi tycka så olika?
Mina P.digitalis tynar bort när dom får för mycket sol och torka.
Skall jag ha lite mer tålamod och invänta långa djupa rötter.??
P. huskers red blir snart grön i bladen om den står för soligt.
I alla fall hos mig.
Men jag bor på en torr grusås i södersluttning på Öland, och här blir det TORRT TORRT.
Kerstin jag hör av mig till hösten om vi kan byta Penstemonfröer med varandra........
För det har vi nämnt tidigare.
kerstin z5-6
smile.gif Vi tycker olika därför att vi bor på olika ställen -alltså är ditt sätt rätt på öland , men mitt i Västerbotten laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Eftersom Jessica bor i z6 föreslår jag mitt sätt smile.gif
De mest vätatåliga bland penstemonerna är P digitalis, och fa P serrulatus -
Det finns sorter som helst ska ha takutsprång över sig och inte en gnutta vatten von oben sas.. tex. P hirsutus den borde väl passa på öland då smile.gif Vi får disk fröbyte sen smile.gif biggrin.gif
estet
Mina exemplar av jap. blodgräs åkte ut i rabatten! blink.gif Så vi får väl se hur det går...Det var lättast så för källaren är full.
Betty
Mina P. digitalis står i en solig och torr österrabatt med full sol från absolut tidig morgon (=hela natten hos oss) till ca kl. 14 och den växer och blommar fint hela sommaren. Min 'P. digitalis 'Husker red strain' står i en rabatt mitt på gården där den får sol från alla håll - med en viss skuggning av andra högre perenner mitt på dan, den stortrivs!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon