Trädgårdsmannen
07-04-2003, 09:09
Hej,
Hur är det med pollinnering av gurkblommor - jag har hört att om blommorna blir befruktade så bildas det kärnhus i gurkorna - stämmer det och hur undviker man i så fall pollinering?
Som motsägelse förstår jag inte hur det skall bli frukter om ovanstående stämmer för det krävs ju vad jag förstår en pollinnering för att det skall bildas fruktämnen? Eller?
Åsa, mälardalen zon 2
07-04-2003, 10:35
Det finns olika sorters gurka. Har du partenocarpa sorter, det brukar ofta stå 100% feminin, eller rent honlig eller liknande på påsarna. Dessa sätter frukt utan pollinering, de bildar bara honblommor. Ibland dyker någon hanblomma upp och denna ska man ta bort. De flesta slanggurkor vi köper i grönsaksdisken är partenocarpa sorter.
Har du köpt en sort som inte är partenocarp så måste det finnas befruktning för att det ska bli en frukt. Vill man inte ha stora frön i denna typ av gurka så skördar man tidigt, låter man dem sitta kvar länge så blir det stora kärnor i. De flesta gamla sorter + inläggningsgurkor kräver befruktning. Många gamla sorter har dock en utmärkt smak och kan vara väl värda att odla.
Trädgårdsmannen
07-04-2003, 11:21
...gud vet vad jag har, jag har tyvärr inte sparat fröpåsen
Ser man lätt vilka som är hanblommor eller?
Åsa, mälardalen zon 2
07-04-2003, 11:39
Japp det syns lätt vilka blommor det är honblommorna har en liten minigurka bakom blomman, hanblommorna har ingen minigurka.
Monica i Sörmland
11-04-2003, 18:06
Är det minigurkorna som sedan växer ut till riktiga gurkor eller bildas det nya när blomman blommat ut?
Åsa, mälardalen zon 2
11-04-2003, 19:47
Det är minigurkorna bakom blommorna som blir stora gurkor.
Så brukar det vara inom släktet gurkväxter, även sådant som Squash, Pumpa och Melon har ett fruktämne bakom honblomman som sedan utvecklas till en frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.