råse-marie
24-07-2005, 09:46
Är det någon som har tips på olika saker som man kan göra själv
tex putsmedel för silver eller rengöring och puts för skinnsoffa ?
Jag behöver bådeoch just nu
Björken
24-07-2005, 12:08
Hej!
Här får du tips på lite olika enkla medel för rengöring;
# Avloppsrengöring
Vaskrensare med sugkopp, spola med kokande vatten, 1/4 kopp bakpulver och 50 ml vinäger.
# Badkar
Såpa eller diskmedel. Citronsyra avkalkar och vinsyra tar bort rostfläckar.
# Desinfektion
Använd gärna ättikssprit eller vinäger.
# Fönster och speglar
Varmt vatten, lite diskmedel och gummiskrapa. Eventuell tillsats av lite T-sprit.
# Golv- och möbelpolish
Bivax eller en del citronsyra och två delar olivolja
# Kalkborttagning
Pröva med citronsyra
# Kopparputs
Ättikssprit eller en blandning av citronsyra, diskmedel, varmt vatten och ketchup.
# Mässingsputs
Ättikssprit eller pressad citronsaft.
# Rostborttagning
Pröva med vinsyra.
# Silverputs
Lägg i kokande vatten tillsammans med bakpulver, salt och en bit aluminiumfolie.
# Toalettrengöring
Bakpulver, milt rengöringsmedel eller ättika (24%)
# Ugnsrengöring
Såpa. Värm ugnen till 100°. När såpan bubblar, stäng av och låt kallna. Torka rent.
# Vidbrända kastruller, m m
Gnugga med en sockerbit eller blötlägg med lite bakpulver
Björken
24-07-2005, 12:16
Hej! Glömde skriva in om rengöring av skinn, kan tänka mig att vanlig rensåpa är bra, det återfettar ju samtidigt, men kan inte ge något säkert svar eftersom jag inte prövat.
wolkenkrabber
24-07-2005, 12:35
ketchup är bra att göea rent metall med ialla fall, farsan tvättade en mässingslampa med ketchup när jag var liten vill jag minnas
netaave
24-07-2005, 21:24
Lägg silvret i ljummet vatten med en droppe diskmedel och en påse citronsyra någon timme.
Skölj och torka torrt.
Caprice
25-07-2005, 01:25
CITAT (wolkenkrabber @ 24-07-2005, 13:35)
ketchup är bra att göea rent metall med ialla fall, farsan tvättade en mässingslampa med ketchup när jag var liten vill jag minnas
Jag har själv testat på koppar, det funkar utmärkt...!

Jag köpte en billig flaska och la i lite koppargrejor som skulle rengöras, lät det ligga ngr timmar..... sedan var det bara att skölja av...
*Felix matte*
26-07-2005, 19:17
För många år sedan köpte jag en burk med pulver (räcker hur länge som helst) som duger till att putsa guld, silver m.fl metaller... man lägger aluminiumfolie i botten på en glasskål... häller på kokande vatten och en tsk pulver/liter vatten... där lägger man smycken mm och smutset löses upp... sköljer och torkar med mjuk trasa = blankt och fint.
Har hört att man istället för detta pulver kan hälla i ett par tsk bikarbonat och få lika fint resultat.
Till skinnsoffor använder jag därför avsett medel för rengöring och efterbehandling... mina soffor (köpta 1991) har jag rengjort endast 2 ggr men jag bestryker dem med efterbeh (balsam) ett par ggr/år.. jag skulle inte råda att använda såpa... färgat skinn kan tappa färg och bli fläckigt samt få "sprickmönster" om det behandlas fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.