Full version: Invasion
Sussi60
För två år sen hade jag invasion av larver på mina tomater. Fick då ett recept på en blandning av T-röd, vatten och såpa att duscha plantorna med. Har nu duschat, skakat och klämt sönder larver i en veckas tid....men dom ger sig inte.
Blandningen jag använde i år är den som jag blandade till för två år sedan. Kanske är den för gammal???
Kommer inte ihåg hur många delar av vardera man skulle ha. Vet någon? Kanske finns det något ännu bättre mot "dom gröna"?

Tacksam för svar snarast.

Sussi
Åsa, mälardalen zon 2
Antar att det är grönsaksfly du har problem med de brukar dyka upp på tomaterna

En ganska stor grönsaksflylarv

Mot grönsaksflyet kan möjligtvis medel funka ifall de är små, när de blir större är de inte lika känsliga själv går jag och skakar under den dagliga tillsynen och mosar alla jag ser det brukar räcka långt.

Om den 2åriga blandningen innehåller vatten så kan den ha blivit för gammal, men är det bara såpa och sprit så borde den vara OK.

Det brukar finnas många olika recept på såpsprit det borde finnas några ifall man söker här på forumet eller på en vanlig sökmotor (själv har jag färdigköpt såpsprit, beställningsvara på apoteket ifall de fortfarande säljer det)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon