|
Full version: Vackra Träd
Elisabeth-Västkustkolonisten
07-04-2003, 09:29
Hej,
sitter här och funderar över vilka vackra träd vi kunde plantera här på gården i vår bostadsrättsförening.
Alla grönytor blir omgjorda här och jag sitter och planerar. Mycket har jag klar för mig men när det kommer till lite större trä då blir det stop. Vi skall göra en fin sittplats ute för dom vuxna och bakom den vill jag ha några träd så att den som vill kan sitta under ett träd ( inte alla vill sitta i stekande sol).
Gärna ett träd med vackra blad och helst en fin höstfärg också. Blommning är ett stort plus men inte avgörande
Elisabeth
Oj, det finns så många härliga träd att välja på!
Hur stor är gården, hur högt ochg brett kan trädet få bli och ligger den på västkusten?
Åsa, mälardalen zon 2
07-04-2003, 10:26
Vet inte riktigt vilken zon + jord du odlar i + exakt hur höga växterna får bli men här kommer några förslag:
Manchurisk valnöt (Juglans mandshurica), zon 1-5. Höjd 10-15m. Nordens palm med upp till 75cm långa blad. Passar som solitär och i grupp. Lucker mullhaltig, fuktig jord. Soligt läge gärna lite skyddat.
Rödblommig hästkastanj (Aesculus carnea ´Briotii´, zon 1-3, höjd 10-12m. Park och solitärträd. Vill stå soligt i näringsrik jord. Bor du i högre zon än zon 3 så är vanlig hästkastanj härdig till zon 4.
Även vanligt sötkörsbär ger ganska stora träd som kan kasta skugga i trädgården. Det finns även en del prydnadskörsbär som är fina ofta blir de lite mindre träd. Prunussläktet har ofta inte så lång levnadstid men de brukar kunna leva och se fina ut i åtminstone 20-50år. Prunussläktet tycker inte om att stå trångt.
Ska det vara träd som blir lite mindre så finns det även många prydnadsaplar som har fin blomning + frukt.
Olika rönnar + oxlar med dekorativa bär, och bland dem brukar man hitta sorter som går långt upp i sverige.
Bor du i zon 1-2 så finns det även trädslag som platan, catalpa, magnolia.
Är marken ganska fuktig och näringsrik så borde även Kaukasisk vingnöt (Pterocarya fraxinifolia) gå bra. Sorten Uppsala är härdig till zon 4. Vackra flikiga blad, med långa gröngula hängen, ett av mina favoritträd. Höjd 12-15m. Ofta flerstammig. Passar bra som solitär.
07-04-2003, 18:25
Platsen där träden skall stå är en stor öppen Gräsmatta idag. På ena halvan blir det lekplats och i andra ända skall vi få en fin uteplats för oss vuxna, bl.an.
Odlingszon 1-2, hur jorden är vet jag inte men tror att det delvis är fuktig. Kastanj skall vi inte ha, vi har tagit bort alla p.g.a. alla stora löv som om dom ligger på gångvägar blir mycket hala om det regnar.
Jag gillar ju Robinia, gleditsia och träd med sirlig bladverk. Men när jag läste att Robinien är giftig då blev jag fundersam.
Catalpan har jag också tänkt på, även på prunussläktet. Några rönnar har vi redan planerat in på andra ställen.
Det är svårt eftersom det inte är min privata trädgård utan många skall tycka att det är fint när det väl är klart.
Elisabeth
Ann i Göteborg
07-04-2003, 19:02
Mina favoriter är korkalm (Ulmus carpinifolia var. suberosa) för barkens skull, japansk magnolia (Magnolia kobus) för blommorna, junimagnolia (Magnolia hypoleuca) för blommorna och de fantastiska bladen och Bergkörsbär (Prunus sargentii) för blommorna och höstfärgen.
Hmm, alm kanske inte är det bästa valet med tanke på almsjukan, men annars så hade en paraplyalm nog gjort sig bra på gården. Kom att tänka på Sibiriskt korkträd, Phellodendron amurense, som har lite asklika/valnötslika blad och ska växa i "våningar" säger de lärde. Jag tycker mest att det blir som ett parasoll eller lite vasformigt liksom. Mycket läckert växtsätt. Det är härdigt i zon I-IV och ska bli 9-12 m högt. Annars är ju en lind aldrig fel: Tilia tomentosa - silverlind, 10-12m, har gråludna blad och ger ett silvrigt intryck. Doftar av honung vid blomningen. Fint växtsätt, och även fin på vintern. Tilia cordata 'Rancho' är en ganska småvuxen selektion av skogslind, 12-14m. Turkisk trädhassel, Corylus colurna har kanske inte världens höstfärg, men en mycket vacker krona. Även den snygg på vintern. Härdig zon I-IV och 15-20 m hög. Ohh, nu kom jag på - Acer saccharinum 'Laciniatum Wieri' - Flikbladig silverlönn, 14-18 m, zon I-III. Grymt snygg. Urläcker bark - ser ut som elefantben, fast kanske slätare. Fina flikiga blad, silvriga på undersidan - gröna på ovansidan. Hmm, hur är det med höstfärgen? Någon som vet. Ska hålla bladen väldigt länge om jag inte minns fel. Annars har ju de flesta lönnar fin höstfärg. Phellodendron amurenseBladBarkHälsningar Lars
08-04-2003, 08:36
Paraplyalm låter ju bra. Men drabbas alla Almar av almsjukan? Den kanske skulle klara sig här när det inte finns någon annan alm???
Men det med Korkträd lät ju också spännande, also fram igen med mina böcker om träd. Oh vad det är svårt när ingen annan här har en aning om växter, bara synpunkter. Och det är ju nästan 200 lägenhetsinnehavare som "drabbas"
Hade jag vetad vilket jobb jag har gett mig in på, så hade jag nog hållit tyst. Men jag trodde ju att ,eftersom vi är en "grön grupp" , flera gör sig besväret med att tänka till.
Elisabeth
Jag skulle inte satsa på en paraplyalm. Tids nog kommer den också att få almsjukan, och då blir det inte kul att ta bort den, om den har vuxit upp en bit. Satsa på något friskt härdigt som kan stå i många år. (Det ska finnas en alm som inte drabbas av almsjukan, kommer inte ihåg vad den heter nu...)
Annars är ju som Åsa säger den Manchuriska valnöten en riktig pärla. Den ger ju nötter också.
Häftiga blad har tulpanträdet, Liriodendron tulipifera också. (zon I-II) Näsduksträdet, Davidia involucrata har den klart vackraste blomningen, men kanske inte världens häftigaste blad. (zon I-II)
Drabbas? Låter ju som de stackars boende ska få ett grått betongmonument på gården. Deras gård kommer ju att berikas med ett vackert, ovanligt träd, som knappast någon annan gård har (om du väljer korkträdet) och som de kan glädjas och följa utvecklingen av i många år. Dom ska vara glada att det finns någon som är engagerad och intresserad, annars kanske det hade slutat med ett parti bergtallar på gården...
Hälsar Lars
08-04-2003, 15:29
Hallo Lars,
Tulpanträdet gillar jag ju, har den själv i min trädgård på landet. Men tycker den växer för sakta, men min är också från frö och då tar det alltid lite längre tid. Om jag jämför min Robinia och tulpanträdet som jag sådde samtidigt då ser man skillnaden.
Men den manchuriska valnöten gillar jag med.
Dom boende här får mycket nytt och vackert att titta på. Bl.an. har jag planerat nästan färdig rabatterna med rosor och perenner, ca 50 meter sammanlagd framför ett 6 vån. hus och även planteringar vid husgavlarna är nästan färdiga på pappret. Men mycket jobb är det.
Sedan skall det ut många lökar men dessa vill jag köpa själv när allt annat är planterat.
Elisabeth
Ja, inga av de föreslagna träden är väl några raketer precis. Rekomenderar er att köpa ett stort exemplar redan från början. Det blir snabbare ett stort träd, risken för skadegörelse minskar och det ger en säkrare etablering!
Om du ska ha snödroppar, vintergäck, klosterlilja(snöklocka) eller hundtandslilja så kom ihåg att dessa är mycket känsliga för lagring... De brukar ofta vara döda om man köper dem i påsar på hösten. Köp dem "In the green" på våren!
Visst är det mycket jobb att rita en bostadsgård och välja växter - mycket att tänka på, men värre jobb kan man ju ha...
Hälsar Lars
Det finns både för- och nackdelar med att plantera ett större, äldre träd.
Ett äldre träd kräver mer bevattning och noggrannare plantering än ett yngre, större växtbädd t ex. Ett yngre träd kräver också bevattning, men etablerar sig snabbare på den nya växtplatsen och man kan snabbare börja se tillväxt i grenverket.
Bägge kräver stöd i början, ett äldre träd kräver stabilare stöd och ofta en längre tid än ett yngre, som ofta rotetablerar sig och därmed står stadigt redan efter en växtsäsong.
I offentlig miljö är det bra att inhägna ett litet område runt trädet, där man också klan plantera fina växter under kronan. Tilltrampad jord vid rötterna tycker inga träd, och allra helst inte unga, om.
Oavsett vilken sort man väljer brukar det vid offentliga planteringar vara roligt om man sätter upp en skylt med beskrivning av trädet, arten, hur stort det kommer att bli (kanske foto på uppvuxet träd), om dess blommor och frukter, ursprung och vilka som planterat det och sköter om det mm. Brukar öka respekten för träden, så att föräldrar till mindre barn ser till att de inte skadar det. För andra trädhuliganer finns andra knep, men de är mer otrevliga i form av taggiga buskar mm och bör väl inte användas i onödan.
Ann i Göteborg
11-04-2003, 09:55
Zon 1-2, soligt läge mitt på gräsmatta - så har jag förstått dina utgångspunkter, men...
1. vilken slutlig storlek vill du ha på trädet, höjd, kronbredd? 2. blåsigt läge? 3. städsegrönt eller ej? 4. skall det vara snabbväxande eller ej? 5. hängande eller upprätt växtsätt? 6. kan du tänka dig miljöskapande växter som växer fort som du sedan ev. tar bort när det "riktiga" trädet tagit fart?
Jag vill gärna veta mer om förutsättningarna för jag har fullt av trädidéer!
11-04-2003, 17:27
Hej Ann,
vad menar du med miljöskapande växter?
Jag tänker på ett relativt stor växt med bred krona så att det ger skugga åt sittplatsen. Jag vet att det inte finns ett snabbväxande träd som växer fort i början o ch sedan står still i till växt, för det vore ju det bästa. Det skall ju inte tar evigheter innan man får lite skugga. Dom flesta träd som fanns har tagits bort eftersom det var nästan bara kastanjeträd och dom är inte roliga på hösten när löven faller ner till marken och gångvägen bredvid. alla träd vi sätter skall vara relativ lättsköta. Även om det finns någon som skall sköta grönytor så är det inte samma ska som om man sköter sin egen trädgård.
Längs ena sidan går en gångväg och där tänker vi på lite mindre träd, typ jap. körsbär el. liknande. Men bakom sittgruppen, in mot gräsmattan tänker jag mig ett större träd. Om det är ett träd med bred krona så behöver det inte heller vara så hög.
Elisabeth
Ann i Göteborg
11-04-2003, 19:27
Jo, t.ex. en samling häggmisplar Amelanchier lamarckii (lund? berså?). De växer ju fort och blir säkert 5-6 meter med vackra kronor att sitta framför/under och sen har de ju många fördelar med tidig grönska, friska, härdiga, vacker blomning, ätbara bär och fantastisk höstfärg, läar lite och inte heller speciellt dyra i stora exemplar. Om du sätter dessa en bit ifrån där du vill ha det "riktiga" trädet så finns ju en atlernativ plats redan nu/(om några år) att sitta under medan det "riktiga" vårdträdet kan få bida sin tid en bit därifrån alt. att dessa miljöskapare offras när det "riktiga" trädet behöver mer plats.
Jag tror det är en bra idé för skugga på en stor gård är ju ovärderligt.
"Riktiga" träd som kan vara intressanta är en vanlig svensk ek, ett silverpäron, vitbrokig lönn ( rätt så bollformad krona av sig själv), prunus avium plena (växer fort som alla prunus), Ullungrönn (blir 8-10m), klotpil (växer snabbt och får bollrund krona av sig själv, 5-8m), Gleditsia triacanthos ´Skyline´ (saknar taggar, 7-10m), ginkgo, hängask (5-8 m högt med vid krona att sitta inunder).
Ja, det var en salig blandning av namn och nu tog fantasin slut för stunden.
Fråga gärna mer!
13-04-2003, 08:47
Häggmispel var för mig alltid bara en buske. Trädet skall ju stå bakom sittplatsen och solen kommer framifrån. also bör det vara något med stor krona.
Vitbrokig lönn låter ju bra. Ju mer förslag jag får ju mindre vet jag vad jag skall välja. Jag har nu så svårt att bestämma mig. Gleditsia gillar jag p.g.a. bladverket men hur fort växer den?
Elisabeth
Ann i Göteborg
13-04-2003, 18:12
Hej
Tyvärr vet jag inte hur fort G. växer, många av dessa fina riktiga träd tar ju tid på sig (det var därför jag tänkte på snabbväxande småträd som sedan offras....)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|